Porsche Mission E

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 150,000 *Prijs vanaf

90.0 kWh *Accu Bruikbaar

450 km *Actieradius

20.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De Mission E is het concept voor de eerste vol-elektrische Porsche ooit. Het productiemodel wordt in de loop van 2019 verwacht. Er komen meerdere uitvoeringen: de goedkoopste uitvoering wordt verwacht vanaf €100.000. De getoonde specificaties worden verwacht voor de duurste uitvoering. Specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 150,000

Introductie IAA Frankfurt 2015
Status Productie bevestigd
Productiemodel

Leasen vanaf * € 2,250 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 739 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 990 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Dit is een conceptmodel: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof. Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 325 - 635 km

Stad - Winter * 440 km
Snelweg - Winter * 325 km
Gecombineerd - Winter * 380 km
Stad - Zomer * 635 km
Snelweg - Zomer * 415 km
Gecombineerd - Zomer * 510 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 3.5 sec
Topsnelheid * 250 km/u
Actieradius Elektrisch * 450 km
Totaal Vermogen 440 kW (598 pk)
Totaal Koppel * 900 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 90.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->450 km) * 9u45m
Laadsnelheid * 47 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 90.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 350 kW DC
Snellaadtijd (45->360 km) 15 min
Snellaadsnelheid 1260 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 450 km
Verbruik Voertuig * 20.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius * 600 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14.2 - 27.7 kWh/100km

Stad - Winter * 20.5 kWh/100km
Snelweg - Winter * 27.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 23.7 kWh/100km
Stad - Zomer * 14.2 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 21.7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 17.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2200 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4850 mm
Breedte * 1980 mm
Hoogte * 1300 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S P100DTesla Model S P100D €315 goedkoper 35 km meer actieradius 23% snellere acceleratie 3% minder stroomverbruik 54% langzamer snelladen
Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback €60,000 goedkoper Zelfde actieradius 29% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 50% langzamer snelladen
Tesla Model S 100DTesla Model S 100D €40,365 goedkoper 40 km meer actieradius 23% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 54% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Porsche Mission E (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Mission E. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Mission E. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9u45m 47 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 9u45m 47 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Porsche Mission E (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Mission E. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 1u30m 230 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 40 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 30 min 630 km/u
CCS (350 kW DC) 350 kW 15 min 1260 km/u

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Porsche Mission E

Concept

De Porsche Mission E is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Porsche Mission E per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Mission E heeft een geschatte prijs vanaf €150,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €739 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €990 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Porsche Mission E voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Porsche Mission E is te leasen vanaf ongeveer €2,250 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Mission E is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Porsche Mission E is 440 kW (598 pk). Het geschatte maximale koppel is 900 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Mission E heeft een geschatte capaciteit van 90 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 450 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 325 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 635 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 350 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 15 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Porsche Mission E is ongeveer 20.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 27.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Porsche Mission E stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Mission E op de officiële site van Porsche.

Naar de Mission E op de website van Porsche.