Audi e-tron Sportback

Elektrische Auto - 8% / 22% Bijtelling

€ 85,000 *Prijs vanaf

83.6 kWh *Accu Bruikbaar

360 km *Actieradius

23.2 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De e-tron Sportback wordt de tweede vol-elektrische auto van Audi. De auto zal na de Audi e-tron Quattro op de markt komen. De productie is officieel door Audi bevestigd, maar het uiteindelijke model kan nog sterk afwijken van het conceptmodel. Diverse specificaties met een * zijn dan ook schattingen.

Richtprijs vanaf * € 85,000

Introductie Shanghai 2017
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Maart 2020

Leasen vanaf * € 1,050 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 391 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 522 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 5.5 sec
Topsnelheid * 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 360 km
Totaal Vermogen * 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel * 664 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 95.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->360 km) * 9 uur
Laadsnelheid * 40 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 83.6 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 150 kW DC
Snellaadtijd (36->288 km) 26 min
Snellaadsnelheid 580 km/u

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 360 km
Verbruik Voertuig * 23.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.6 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 400 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 20.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4901 mm
Breedte 1935 mm
Hoogte 1530 mm
Wielbasis 2928 mm
Massa Leeg * 2400 kg
Baggageruimte 550 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment M - Upper SUV
Dakrails Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 391 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 522 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 454 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 606 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 420 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 561 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Audi e-tron 55 quattroAudi e-tron 55 quattro €900 goedkoper Zelfde actieradius 4% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 3% sneller snelladen
Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €3,190 goedkoper 10 km meer actieradius 13% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 40% langzamer snelladen
Lucid AirLucid Air €10,000 goedkoper 10 km minder actieradius 9% snellere acceleratie 8% minder stroomverbruik 10% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi e-tron Sportback (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi e-tron Sportback. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Audi heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e-tron Sportback. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 42u45m 8 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 13 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 21 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 27 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 40 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 40 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 40 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 42u45m 8 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 13 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 21 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 27 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 40 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 5u45m 63 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 4u30m 80 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Audi e-tron Sportback (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi e-tron Sportback.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 74 min 200 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 100 kW 37 min 400 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 140 kW † 26 min 580 km/u
CCS (175 kW DC) 150 kW † 140 kW † 26 min 580 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Audi e-tron Sportback

Concept

De Audi e-tron Sportback is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Audi e-tron Sportback per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Audi e-tron Sportback heeft een geschatte prijs vanaf €85,000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €391 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €522 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Audi e-tron Sportback voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Audi e-tron Sportback is te leasen vanaf ongeveer €1,050 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi e-tron Sportback is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Audi e-tron Sportback is 300 kW (408 pk). Het geschatte maximale koppel is 664 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi e-tron Sportback heeft een capaciteit van 95 kWh. Daarvan is 83,6 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 360 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 42 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 140 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi e-tron Sportback is ongeveer 23.2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi e-tron Sportback stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-tron Sportback op de officiële site van Audi.

Naar de e-tron Sportback op de website van Audi.