Nissan Leaf
Elektrische Auto - 12% Bijtelling€ 34 990Prijs vanaf
36.0 kWh *Accu Bruikbaar
220 kmActieradius
164 Wh/kmVerbruik
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf € 34 990
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | Februari 2018 |
Levertijd indicatie | Voorraad of 1 à 2 maanden |
Leasen vanaf € 409 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 127 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 169 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease. De levertijden zijn opgesteld in samenwerking met de VER.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 155 - 325 km
Stad - Winter | 215 km |
Snelweg - Winter | 155 km |
Gecombineerd - Winter | 185 km |
Stad - Zomer | 325 km |
Snelweg - Zomer | 200 km |
Gecombineerd - Zomer | 250 km |
Zakelijk - Operational Lease € 548 /mnd
Leasetarief | € 500 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 526 /mnd
Leasetarief | € 388 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 56 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 34 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 427 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 289 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 56 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 34 /mnd |
Particulier - Kopen € 507 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 350 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 56 /mnd |
Elektriciteit | € 59 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 42 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 7.9 sec |
Topsnelheid | 144 km/u |
Actieradius Elektrisch | 220 km |
Totaal Vermogen | 110 kW (150 pk) |
Totaal Koppel | 320 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 40.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Voorzijde - Midden |
Laadvermogen | 3.6 kW AC |
Laadtijd (0->220 km) | 11u45m |
Laadsnelheid | 19 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,41 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 36.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CHAdeMO |
Locatie Snellaadpoort | Voorzijde - Midden |
Snellaadvermogen (max) | 46 kW DC |
Snellaadtijd (22->176 km) | 40 min |
Snellaadsnelheid | 230 km/u |
Kosten Snelladen | €9,68 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 220 km |
Verbruik Voertuig | 164 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 350 km |
Verbruik Normering | 152 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 103 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.7 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.2 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 270 km |
Verbruik Normering | 206 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 133 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.3 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.5 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 111 - 232 Wh/km
Stad - Winter | 167 Wh/km |
Snelweg - Winter | 232 Wh/km |
Gecombineerd - Winter | 195 Wh/km |
Stad - Zomer | 111 Wh/km |
Snelweg - Zomer | 180 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer | 144 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 93% |
Inzittend Kind | 86% |
Jaar van Beoordeling | 2018 |
Kwetsbare Weggebruikers | 71% |
Safety Assist | 71% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4490 mm |
Breedte | 1788 mm |
Hoogte | 1530 mm |
Wielbasis | 2700 mm |
Massa Rijklaar | 1580 kg |
Toegestane Max. Massa | 1995 kg |
Bagageruimte | 435 L |
Bagageruimte Max | 1176 L |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Daklast Maximaal | 35 kg |
Laadvermogen Maximaal | 515 kg |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 3 plaatsen |
Draaicirkel | 10,6 m |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 1) | € 85 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 113 /mnd |
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 127 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 169 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 169 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 225 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Nissan Leaf (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Standaard 3.6 kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 18u30m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.6 kW † | 11u30m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x16A | 3.6 kW † | 11u45m | 19 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x16A | 3.6 kW † | 11u45m | 19 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 230V / 1x16A | 3.6 kW † | 11u45m | 19 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 230V / 1x16A | 3.6 kW † | 11u45m | 19 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 230V / 1x16A | 3.6 kW † | 11u45m | 19 km/u |
Optionele 6.6kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 18u30m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 11u30m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 7u30m | 29 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x29A | 6.6 kW † | 6u30m | 34 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 11u30m | 19 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW † | 7u30m | 29 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 230V / 1x29A | 6.6 kW † | 6u30m | 34 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,61
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,95
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,41
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,56
|
Snelladen van Nissan Leaf (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf.
Lees meer over het snelladen van de Nissan Leaf op de site van Fastned.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CHAdeMO (50 kW DC) | 46 kW † | 40 kW † | 40 min | 230 km/u |
Laadcurve |
---|
![]() |
Data beschikbaar gesteld door Fastned |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€5,74
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,68
|
Snelladen (hoog) | €0,69€11,32
|
(Advertisement)
Alles over de Nissan Leaf
Prijs, lease en bijtelling
De Nissan Leaf heeft een prijs vanaf €34 990. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €127 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €169 per maand.
De Nissan Leaf is bij ActivLease te leasen vanaf €409 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf is 110 kW (150 pk). Het maximale koppel is 320 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Nissan Leaf heeft een capaciteit van 40 kWh. Daarvan is 36 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 220 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 155 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 325 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 11 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 6.6 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 18 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 40 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 150 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de Nissan Leaf is ongeveer 16,4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,1 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Nissan Leaf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Nissan
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 24 kWh, die leverbaar was van juni 2013 tot oktober 2017. Het vorige model was €3400 goedkoper, had 90 km minder actieradius, 46% langzamere acceleratie en 3% meer stroomverbruik.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 30 kWh, die leverbaar was van september 2015 tot januari 2018. Het vorige model was €1400 goedkoper, had 50 km minder actieradius, 46% langzamere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.