Nissan Leaf

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 36,990Prijs vanaf

38.0 kWh *Accu Bruikbaar

230 kmActieradius

16.5 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 36,990

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Februari 2018
Levertijd indicatie Voorraad of 1 à 2 maanden

Leasen vanaf € 414 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 46 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 62 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €36,140.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease. De levertijden zijn opgesteld in samenwerking met de VER.

Zakelijk - Operational Lease € 600 /mnd

Leasetarief € 550 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 554 /mnd

Leasetarief € 411 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Zakelijk - Kopen € 449 /mnd

Afschrijving excl. rente € 306 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Particulier - Kopen € 532 /mnd

Afschrijving excl. rente € 370 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 42 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €12,228. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 160 - 345 km

Stad - Winter 225 km
Snelweg - Winter 160 km
Gecombineerd - Winter 195 km
Stad - Zomer 345 km
Snelweg - Zomer 210 km
Gecombineerd - Zomer 265 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.9 sec
Topsnelheid 144 km/u
Actieradius Elektrisch 230 km
Totaal Vermogen 110 kW (150 pk)
Totaal Koppel 320 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 40.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.6 kW AC
Laadtijd (0->230 km) 12u30m
Laadsnelheid 19 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 38.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Snellaadvermogen 46 kW DC
Snellaadtijd (23->184 km) 42 min
Snellaadsnelheid 230 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 230 km
Verbruik Voertuig 16.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 350 km
Verbruik Normering 15.2 kWh/100km
Verbruik Voertuig 10.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 270 km
Verbruik Normering 20.6 kWh/100km
Verbruik Voertuig 14.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11 - 23.8 kWh/100km

Stad - Winter 16.9 kWh/100km
Snelweg - Winter 23.8 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.5 kWh/100km
Stad - Zomer 11.0 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14.3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4490 mm
Breedte 1788 mm
Hoogte 1530 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1580 kg
Baggageruimte 435 L
Baggageruimte Max 1176 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 35 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 10,6 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai IONIQ ElectricHyundai IONIQ Electric €2,995 goedkoper 35 km minder actieradius 25% langzamere acceleratie 13% minder stroomverbruik 87% sneller snelladen
Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf €3,335 duurder 40 km minder actieradius 22% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% langzamer snelladen
Renault Zoe R110Renault Zoe R110 €1,900 goedkoper 30 km meer actieradius 44% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik Geen snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Nissan Leaf (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 3.6 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u30m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u30m 19 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u30m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u30m 19 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u30m 19 km/u
Optionele 6.6kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 7u45m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7 uur 34 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u15m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 7u45m 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7 uur 34 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Nissan Leaf (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf.

Lees meer over het snelladen van de Nissan Leaf op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 46 kW † 40 kW † 42 min 230 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Nissan Leaf

Prijs, lease en bijtelling

De Nissan Leaf heeft een prijs vanaf €36,990. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €46 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €62 per maand.

De Nissan Leaf is bij ActivLease te leasen vanaf €414 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf is 110 kW (150 pk). Het maximale koppel is 320 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf heeft een capaciteit van 40 kWh. Daarvan is 38 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 230 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 160 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 345 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 6.6 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 40 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 160 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf is ongeveer 16.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.0 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.

Naar de Leaf op de website van Nissan.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 24 kWh, die leverbaar was van juni 2013 tot oktober 2017. Het vorige model was €5400 goedkoper, had 100 km minder actieradius, 46% langzamere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf 24 kWh

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 30 kWh, die leverbaar was van september 2015 tot januari 2018. Het vorige model was €3400 goedkoper, had 60 km minder actieradius, 46% langzamere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf 30 kWh