Nissan Leaf

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Nissan heeft op 6 september de nieuwe LEAF onthuld. In Nederland is de auto vanaf oktober bestelbaar, de eerste leveringen worden begin 2018 verwacht. In de tweede helft van 2018 wordt een accupakket van 60 kWh leverbaar. Deze versie heeft een geschatte praktische actieradius van 350 kilometer.

Prijs vanaf * € 34,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf Januari 2018
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) * € 46 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) * € 59 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease * € 549 /mnd

Leasetarief € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 522 /mnd

Leasetarief € 377 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 55 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 426 /mnd

Afschrijving excl. rente € 281 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 55 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Particulier - Kopen * € 505 /mnd

Afschrijving excl. rente € 340 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 55 /mnd
Elektriciteit € 60 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 50 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,240. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Actieradius in de praktijk

Stad - Winter 245 km
Snelweg - Winter 175 km
Gecombineerd - Winter 210 km
Stad - Zomer 370 km
Snelweg - Zomer 225 km
Gecombineerd - Zomer 285 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en wegdek. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid 144 km/u
Actieradius Elektrisch 245 km
Totaal Vermogen 110 kW (149 pk)
Totaal Koppel 320 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 40.0 kWh
Stekker * Type 1
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen * 3.7 kW AC
Laadtijd (0->245km) * 12u30m
Laadsnelheid * 20 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar * 40.0 kWh
Snellaadstekker * CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen * 50 kW DC
Snellaadtijd (25->196km) * 34 min
Snellaadsnelheid * 306 km/u

Energieverbruik

Actieradius NEDC 378 km
Verbruik NEDC 10.6 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC 1.2 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk 245 km
Verbruik Praktijk 16.3 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk 1.8 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Maten en Gewichten

Gewicht 1,535 kg
Zitplaatsen 5 personen
Tankinhoud -
Lengte 4,490 mm
Breedte 1,790 mm
Hoogte 1,540 mm
* = schatting. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Renault Zoe Q90Renault Zoe Q90 720 Euro goedkoper 5 km minder actieradius 50% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 13% langzamer snelladen
Opel Ampera-eOpel Ampera-e 6995 Euro duurder 130 km meer actieradius 19% snellere acceleratie 2% minder stroomverbruik 2% sneller snelladen
Tesla Model 3Tesla Model 3 8000 Euro duurder 80 km meer actieradius 34% snellere acceleratie 1% minder stroomverbruik 42% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Nissan Leaf

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 20 uur 12 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 12u30m 20 km/u
Oplaadpaal 1-fase * 230V / 28A 6.6 kW 7u15m 34 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 32A 7.4 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

* = Optioneel

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

CHAdeMO
Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
CHAdeMO 50 kW DC 34 m 306 km/u

(Advertentie)

Alles over de Nissan Leaf

Prijs, lease en bijtelling

De Nissan Leaf heeft een geschatte prijs vanaf €34,000. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €46 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €59 per maand.

De Nissan Leaf is te leasen vanaf ongeveer 500 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf is 149 pk. Het maximale koppel is 320 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf heeft een capaciteit van 40.0 kWh. Daarvan is 40.0 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Opladen gaat via een Type 1 aansluiting (verwachting) en het laadvermogen is 3.7 kW AC. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een laadvermogen van 6.6 kW AC beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur. Snelladen is mogelijk via CHAdeMO aansluiting (verwachting). Het maximale snellaadvermogen is 50 kW DC en de accu laadt daarmee in ongeveer 34 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 172 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf is ongeveer 16.3 kWh per 100 kilometer. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.

Naar de Leaf op de website van Nissan.