Nissan Leaf

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 36,890Prijs vanaf

38.0 kWh *Accu Bruikbaar

240 kmActieradius

15.8 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 36,890

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Februari 2018
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 412 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 49 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 62 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €36,040.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Dit leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Zakelijk - Operational Lease € 598 /mnd

Leasetarief € 550 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 550 /mnd

Leasetarief € 409 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Zakelijk - Kopen € 446 /mnd

Afschrijving excl. rente € 305 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Particulier - Kopen € 528 /mnd

Afschrijving excl. rente € 369 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 42 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €12,195. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 170 - 360 km

Stad - Winter 235 km
Snelweg - Winter 170 km
Gecombineerd - Winter 200 km
Stad - Zomer 360 km
Snelweg - Zomer 220 km
Gecombineerd - Zomer 280 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.4 sec
Topsnelheid 144 km/u
Actieradius Elektrisch 240 km
Totaal Vermogen 110 kW (150 pk)
Totaal Koppel 320 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 40.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->240 km) † 7 uur
Laadsnelheid † 35 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 38.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (24->192 km) 40 min
Snellaadsnelheid 250 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u15m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 240 km
Verbruik Voertuig 15.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 378 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 10.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 270 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 14.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.6 - 22.4 kWh/100km

Stad - Winter 16.2 kWh/100km
Snelweg - Winter 22.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.0 kWh/100km
Stad - Zomer 10.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer 17.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 13.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1535 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 435 L
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte 4490 mm
Breedte 1790 mm
Hoogte 1540 mm
Wielbasis 2700 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Renault Zoe R110Renault Zoe R110 €1,800 goedkoper 5 km minder actieradius 36% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Geen snelladen
Hyundai IONIQ ElectricHyundai IONIQ Electric €2,895 goedkoper 45 km minder actieradius 18% langzamere acceleratie 9% minder stroomverbruik 46% sneller snelladen
Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf €2,790 duurder 50 km minder actieradius 14% langzamere acceleratie 6% meer stroomverbruik 21% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Nissan Leaf (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7 uur 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u15m 20 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7 uur 35 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Nissan Leaf (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 40 min 250 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 50 kW † 40 kW † 40 min 250 km/u
CHAdeMO (175 kW DC) 50 kW † 40 kW † 40 min 250 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Nissan Leaf

Prijs, lease en bijtelling

De Nissan Leaf heeft een prijs vanaf €36,890. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €49 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €62 per maand.

De Nissan Leaf is bij ActivLease te leasen vanaf €412 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf is 110 kW (150 pk). Het maximale koppel is 320 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf heeft een capaciteit van 40 kWh. Daarvan is 38 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 240 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 170 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 360 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur 30 minuten. Passende laadstations en laadkabels voor de Nissan Leaf zijn bij 4EV te verkrijgen.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 40 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 165 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf is ongeveer 15.8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.

Naar de Leaf op de website van Nissan.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 24 kWh, die leverbaar was van september 2015 tot juli 2016. Het vorige model was €5300 goedkoper, had 110 km minder actieradius, 37% langzamere acceleratie en 7% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf 24 kWh

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 30 kWh, die leverbaar was van september 2015 tot januari 2018. Het vorige model was €3300 goedkoper, had 70 km minder actieradius, 37% langzamere acceleratie en 4% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf 30 kWh