Nissan Leaf

Elektrische Auto

€ 33 340Prijs vanaf

37.0 kWh *Accu Bruikbaar

225 kmActieradius

164 Wh/kmVerbruik

Met deze auto kun je 'Sturen bij je buren'!

Kom in contact met een berijder van deze auto en ervaar hoe het is om elektrisch te rijden. Zonder verkoopdruk, zonder verplichtingen. Klik hier om te Sturen bij je buren.

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Nissan LeafNissan Leaf
of
bekijk hier het volledige archief
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt als occasion mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €2 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Laatst bekende vanafprijs € 33 340

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Februari 2018
Leverbaar tot April 2022
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 160 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 214 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €32 440.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 160 - 335 km

Stad - Winter 220 km
Snelweg - Winter 160 km
Gecombineerd - Winter 190 km
Stad - Zomer 335 km
Snelweg - Zomer 205 km
Gecombineerd - Zomer 260 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.9 sec
Topsnelheid 144 km/u
Actieradius Elektrisch 225 km
Totaal Vermogen 110 kW (150 pk)
Totaal Koppel 320 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 40.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen 3.6 kW AC
Laadtijd (0->225 km) 12u15m
Laadsnelheid 19 km/u
Kosten Publiek Laden €6,40 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 37.0 kWh
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 46 kW DC
Snellaadtijd (23->180 km) 41 min
Snellaadsnelheid 230 km/u
Kosten Snelladen €11,32 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 225 km
Verbruik Voertuig 164 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 350 km
Verbruik Normering 152 Wh/km
Verbruik Voertuig 106 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 270 km
Verbruik Normering 171 Wh/km
Verbruik Voertuig 137 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 110 - 231 Wh/km

Stad - Winter 168 Wh/km
Snelweg - Winter 231 Wh/km
Gecombineerd - Winter 195 Wh/km
Stad - Zomer 110 Wh/km
Snelweg - Zomer 180 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 142 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 93%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2018
Kwetsbare Weggebruikers 71%
Safety Assist 71%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4490 mm
Breedte 1788 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1530 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Rijklaar 1580 kg
Toegestane Max. Massa 1995 kg
Laadvermogen Maximaal 515 kg
Bagageruimte 435 L
Bagageruimte Max 1176 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 35 kg
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 10,6 m
Platform Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2018

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 44 /mnd
Netto (Schijf 4) € 56 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50 000
Netto (Schijf 2/3) € 41 /mnd
Netto (Schijf 4) € 56 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 81 /mnd
Netto (Schijf 2) € 107 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Nissan Leaf (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 3.6 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 11u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u15m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u15m 18 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u15m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u15m 18 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12u15m 18 km/u
Optionele 6.6kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 11u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 7u30m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 6u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 11u45m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 7u30m 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 6u45m 33 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,35€5,74
Publiek Laden (laag)
€0,22€3,61
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,39€6,40
Publiek Laden (hoog)
€0,48€7,87
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Nissan Leaf (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf.

Lees meer over het snelladen van de Nissan Leaf op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 46 kW † 40 kW † 41 min 230 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,45€7,38
Snelladen (gemiddeld)
€0,69€11,32
Snelladen (hoog)
€0,87€14,27
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Alles over de Nissan Leaf

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Nissan Leaf was leverbaar tussen februari 2018 en april 2022. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Nissan Leaf voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Nissan Leaf (2018) is een nieuw model bekend: Nissan Leaf (2022).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Nissan Leaf is €33 340. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf is 110 kW (150 pk). Het maximale koppel is 320 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf heeft een capaciteit van 40 kWh. Daarvan is 37 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 225 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 160 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 335 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 6.6 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 40 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 155 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf is ongeveer 16,4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.

Naar de Leaf op de website van Nissan.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 24 kWh, die leverbaar was van juni 2013 tot oktober 2017. Het vorige model was €1750 goedkoper, had 90 km minder actieradius, 46% langzamere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf 24 kWh

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf 30 kWh, die leverbaar was van september 2015 tot januari 2018. Het vorige model was €250 duurder, had 55 km minder actieradius, 46% langzamere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf 30 kWh