BMW i3s

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 44,081Prijs vanaf

27.2 kWhAccu Bruikbaar

165 kmActieradius

16.5 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 44,081

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Oktober 2017
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 650 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 58 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 74 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €42,867. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 700 /mnd

Leasetarief € 650 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 651 /mnd

Leasetarief € 489 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 68 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen € 526 /mnd

Afschrijving excl. rente € 364 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 68 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen € 623 /mnd

Afschrijving excl. rente € 441 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 68 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €14,572. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 115 - 255 km

Stad - Winter 165 km
Snelweg - Winter 115 km
Gecombineerd - Winter 140 km
Stad - Zomer 255 km
Snelweg - Zomer 150 km
Gecombineerd - Zomer 190 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 165 km
Totaal Vermogen 135 kW (184 pk)
Totaal Koppel 270 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 33.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->165 km) † 4u30m
Laadsnelheid † 38 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 27.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (17->132 km) 25 min
Snellaadsnelheid 270 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 8u45m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 165 km
Verbruik Voertuig 16.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 280 km
Verbruik Normering 14.3 kWh/100km
Verbruik Voertuig 9.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.7 - 23.7 kWh/100km

Stad - Winter 16.5 kWh/100km
Snelweg - Winter 23.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.4 kWh/100km
Stad - Zomer 10.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14.3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1340 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Lengte 4006 mm
Breedte 1791 mm
Hoogte 1590 mm
Wielbasis 2570 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW i3BMW i3 €3,669 goedkoper 5 km meer actieradius 6% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik 4% sneller snelladen
Renault Zoe Q90Renault Zoe Q90 €10,491 goedkoper 75 km meer actieradius 96% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 19% langzamer snelladen
Opel Ampera-eOpel Ampera-e €2,618 duurder 185 km meer actieradius 6% langzamere acceleratie 4% meer stroomverbruik 4% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3s (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3s. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 8u45m 19 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 4u30m 38 km/u
Optionele 11.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 3 uur 57 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 3 uur 57 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3s (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3s. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 25 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 25 min 270 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 25 min 270 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3s

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3s heeft een prijs vanaf €44,081. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €58 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €74 per maand.

De BMW i3s is te leasen vanaf ongeveer €650 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3s is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3s is 135 kW (184 pk). Het maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3s heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 115 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 255 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3s is ongeveer 16.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3s stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3s op de officiële site van BMW.

Naar de i3s op de website van BMW.