BMW i3
Elektrische Auto - 4% Bijtelling€ 40,412Prijs vanaf
27.2 kWhAccu Bruikbaar
170 kmActieradius
16.0 kWhVerbruik 100km
Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht
Er is een nieuw model bekend:Prijs vanaf € 40,412
Bestelbaar | Nee, oud model |
Leverbaar vanaf | Oktober 2017 |
Leverbaar tot | Oktober 2018 |
Leasen vanaf € 500 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) | € 53 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 4) | € 68 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Zakelijk - Operational Lease € 648 /mnd
Leasetarief | € 600 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 604 /mnd
Leasetarief | € 449 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 63 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 489 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 334 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 63 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Particulier - Kopen € 579 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 404 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 63 /mnd |
Elektriciteit | € 59 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 53 /mnd |
(Advertisement)
Praktische Actieradius tussen 120 - 265 km
Stad - Winter | 170 km |
Snelweg - Winter | 120 km |
Gecombineerd - Winter | 145 km |
Stad - Zomer | 265 km |
Snelweg - Zomer | 155 km |
Gecombineerd - Zomer | 200 km |
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 7.3 sec |
Topsnelheid | 150 km/u |
Actieradius Elektrisch | 170 km |
Totaal Vermogen | 125 kW (170 pk) |
Totaal Koppel | 250 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 33.2 kWh |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen † | 7.4 kW AC |
Laadtijd (0->170 km) † | 4u30m |
Laadsnelheid † | 39 km/u |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 27.2 kWh |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadaansluiting | CCS (Optie) |
Snellaadvermogen | 50 kW DC |
Snellaadtijd (17->136 km) | 30 min |
Snellaadsnelheid | 230 km/u |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 170 km |
Verbruik Voertuig | 16.0 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 300 km |
Verbruik Normering | 13.1 kWh/100km |
Verbruik Voertuig | 9.1 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.5 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.0 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 10.3 - 22.7 kWh/100km
Stad - Winter | 16.0 kWh/100km |
Snelweg - Winter | 22.7 kWh/100km |
Gecombineerd - Winter | 18.8 kWh/100km |
Stad - Zomer | 10.3 kWh/100km |
Snelweg - Zomer | 17.5 kWh/100km |
Gecombineerd - Zomer | 13.6 kWh/100km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4011 mm |
Breedte | 1775 mm |
Hoogte | 1598 mm |
Wielbasis | 2570 mm |
Massa Leeg | 1320 kg |
Baggageruimte | 260 L |
Baggageruimte Max | 1100 L |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Daklast Maximaal | 0 kg |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | 9,9 m |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | B - Kleine Auto |
Dakrails | Nee |
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van BMW i3 (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Standaard 7.4 kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 14 uur | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 8u45m | 20 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 5u45m | 31 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 4u30m | 39 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 8u45m | 20 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW † | 5u45m | 31 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW † | 4u30m | 39 km/u |
Optionele 11.0kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 14 uur | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 8u45m | 20 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 5u45m | 31 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 4u30m | 39 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 3 uur | 58 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 3 uur | 58 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 3 uur | 58 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Snelladen van BMW i3 (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3.
- Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) * |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 30 min | 230 km/u |
CCS (100 kW DC) | 50 kW † | 45 kW † | 30 min | 230 km/u |
CCS (175 kW DC) | 50 kW † | 45 kW † | 30 min | 230 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
* = Beschikbaar als een optie
(Advertisement)
Alles over de BMW i3
Niet meer leverbaar
Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3 was leverbaar tussen oktober 2017 en oktober 2018. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3 voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.
Van de BMW i3 (2017) is een nieuw model bekend: BMW i3 120 Ah (2018).
Prijs, lease en bijtelling
De BMW i3 heeft een prijs vanaf €40,412. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €53 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €68 per maand.
De BMW i3 is te leasen vanaf ongeveer €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De BMW i3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de BMW i3 heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 120 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 265 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur.
De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de BMW i3 is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.3 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De BMW i3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van BMW
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de BMW i3 94 Ah, die leverbaar was van juli 2016 tot augustus 2017. Het vorige model was €2185 goedkoper, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.