Lucid Air

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 110 000 *Prijs vanaf

110.0 kWh *Accu Bruikbaar

610 km *Actieradius

180 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is een concept

Specificaties met een * zijn schattingen

Richtprijs vanaf * € 110 000

Introductie Fremont 2016
Status Pre-order mogelijk
Verwacht vanaf * Januari 2022

Leasen vanaf * € 1 375 /mnd

Netto Bijtelling 2022 (Schijf 1) * € 674 /mnd
Netto Bijtelling 2022 (Schijf 2) * € 899 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 445 - 855 km

Stad - Winter * 575 km
Snelweg - Winter * 445 km
Gecombineerd - Winter * 515 km
Stad - Zomer * 855 km
Snelweg - Zomer * 580 km
Gecombineerd - Zomer * 700 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease * € 1,155 /mnd

Leasetarief € 1,100 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 1,509 /mnd

Leasetarief € 1,221 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 150 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 1,197 /mnd

Afschrijving excl. rente € 909 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 150 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen * € 1,416 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,100 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 150 /mnd
Elektriciteit € 66 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €36,364. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 2.8 sec
Topsnelheid * 250 km/u
Actieradius Elektrisch * 610 km
Totaal Vermogen * 700 kW (952 pk)
Totaal Koppel * Geen Data
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 110.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->610 km) * 11u45m
Laadsnelheid * 52 km/u
Kosten Publiek Laden €5,94 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 110.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) * 150 kW DC
Snellaadtijd (61->488 km) * 41 min
Snellaadsnelheid * 620 km/u
Kosten Snelladen €10,62 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 610 km
Verbruik Voertuig * 180 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 129 - 247 Wh/km

Stad - Winter * 191 Wh/km
Snelweg - Winter * 247 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 214 Wh/km
Stad - Zomer * 129 Wh/km
Snelweg - Zomer * 190 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 157 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4800 mm
Breedte * 1950 mm
Hoogte * 1450 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Rijklaar * 2300 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Sedan
Segment F - Lage Luxeklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 674 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 899 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 674 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 899 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 674 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 899 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S 75Tesla Model S 75 €28,715 goedkoper 250 km minder actieradius 64% langzamere acceleratie 12% meer stroomverbruik 40% langzamer snelladen
Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €28,200 goedkoper 245 km minder actieradius 71% langzamere acceleratie 29% meer stroomverbruik 45% langzamer snelladen
Audi e-tron Sportback 55 quattroAudi e-tron Sportback 55 quattro €36,100 goedkoper 230 km minder actieradius 104% langzamere acceleratie 27% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Lucid Air (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Lucid Air. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Lucid heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Air. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 56u15m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 35 uur 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 22u30m 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 17u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 11u45m 52 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 11u45m 52 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 11u45m 52 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,96
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,24
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,94
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,20
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Lucid Air (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Lucid Air.

Lucid heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Air. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 97 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 54 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 41 min 620 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,30
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,62
Snelladen (hoog)
€0,69€12,42
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Lucid Air

Lucid Air heeft extreem lage CW-waarde

Gepubliceerd: 7 juli 2020 16:53 | E-Drivers De door Lucid Motors aangekondigde Air blijkt zijn naam eer aan te doen. De cw-waarde, die samen met de frontale oppervlakte de luchtweerstand van een auto bepaalt, van de Air blijkt slechts 0,21 te zijn. Precies de waarde die Elon Musk bij de Tesla Model 3 na wilde streven, maar die bleef steken op 0,23.

Alles over de Lucid Air

Concept

De Lucid Air is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Lucid Air per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Lucid Air heeft een geschatte prijs vanaf €110 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €674 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €899 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Lucid Air voor het eerst leverbaar wordt (2022).

De Lucid Air is te leasen vanaf ongeveer €1 375 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Lucid Air is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Lucid Air is 700 kW (952 pk). Het geschatte maximale koppel is Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2.8 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Lucid Air heeft een geschatte capaciteit van 110 kWh. Daarvan is 110 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 610 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 445 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 855 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 11 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 56 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 425 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Lucid Air is ongeveer 18 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Lucid Air stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Lucid

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Air op de officiële site van Lucid.

Naar de Air op de website van Lucid.