Lucid Air

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 75,000 *Prijs vanaf

75.0 kWh *Accu Bruikbaar

375 km *Actieradius

20.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Van de Lucid Air is momenteel alleen bevestigd dat er 3 accuversies komen en dat de exclusieve Launch Edition meer dan 1000 pk krijgt. Op deze pagina is een schatting gemaakt van de Base versie. Productie staat gepland voor 2018, eerste leveringen in de loop van 2019.

Richtprijs vanaf * € 75,000

Introductie Fremont 2016
Status Pre-order mogelijk
Leverbaar vanaf * Juni 2019

Leasen vanaf * € 925 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 231 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 309 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Zakelijk - Operational Lease * € 1,161 /mnd

Leasetarief € 1,100 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 1,083 /mnd

Leasetarief € 833 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 106 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 870 /mnd

Afschrijving excl. rente € 620 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 106 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen * € 1,029 /mnd

Afschrijving excl. rente € 750 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 106 /mnd
Elektriciteit € 73 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €24,793. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 5.0 sec
Topsnelheid * 225 km/u
Actieradius Elektrisch * 375 km
Totaal Vermogen * 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel * 600 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 75.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->375 km) * 8u15m
Laadsnelheid * 47 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 75.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 150 kW DC
Snellaadtijd (38->300 km) * 30 min
Snellaadsnelheid * 520 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 375 km
Verbruik Voertuig * 20.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2100 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4800 mm
Breedte * 1950 mm
Hoogte * 1450 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S 75Tesla Model S 75 €6,285 duurder Zelfde actieradius 8% snellere acceleratie 4% minder stroomverbruik 17% langzamer snelladen
Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback €10,000 duurder Zelfde actieradius 10% snellere acceleratie 14% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €5,330 duurder 5 km meer actieradius 4% snellere acceleratie 12% meer stroomverbruik 38% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Lucid Air (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Lucid Air. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Lucid heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Air. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 38u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24 uur 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12 uur 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 8u15m 47 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 8u15m 47 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Lucid Air (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Lucid Air.

Lucid heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Air. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 1u15m 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW 35 min 450 km/u
CCS (175 kW DC) 150 kW † 120 kW † 30 min 520 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Lucid Air

Concept

De Lucid Air is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Lucid Air per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Lucid Air heeft een geschatte prijs vanaf €75,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €231 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €309 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Lucid Air voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Lucid Air is te leasen vanaf ongeveer €925 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Lucid Air is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Lucid Air is 300 kW (408 pk). Het geschatte maximale koppel is 600 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Lucid Air heeft een geschatte capaciteit van 75 kWh. Daarvan is 75 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 375 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 38 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 260 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Lucid Air is ongeveer 20.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Lucid Air stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Lucid

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Air op de officiële site van Lucid.

Naar de Air op de website van Lucid.