Mitsubishi i-MiEV

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

Prijs vanaf € 27,005

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf November 2015
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 400 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) € 35 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) € 45 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €25,990. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 451 /mnd

Leasetarief € 400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 425 /mnd

Leasetarief € 300 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 46 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Zakelijk - Kopen € 348 /mnd

Afschrijving excl. rente € 223 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 46 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Particulier - Kopen € 410 /mnd

Afschrijving excl. rente € 270 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 46 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 33 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €8,927. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Actieradius in de praktijk

Stad - Winter 95 km
Snelweg - Winter 65 km
Gecombineerd - Winter 80 km
Stad - Zomer 145 km
Snelweg - Zomer 85 km
Gecombineerd - Zomer 105 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en wegdek. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u 15.9 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 90 km
Totaal Vermogen 49 kW (67 pk)
Totaal Koppel 196 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 16.0 kWh
Stekker Type 1
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->90km) 4u45m
Laadsnelheid 19 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar * 15.0 kWh
Snellaadstekker CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen 40 kW DC
Snellaadtijd (9->72km) 16 min
Snellaadsnelheid 240 km/u

Energieverbruik

Actieradius NEDC 160 km
Verbruik NEDC 9.4 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC 1.1 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk 90 km
Verbruik Praktijk 16.7 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk 1.9 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Maten en Gewichten

Gewicht 1,010 kg
Zitplaatsen 4 personen
Tankinhoud -
Lengte 3,475 mm
Breedte 1,475 mm
Hoogte 1,610 mm
* = schatting. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Citroen C-ZeroCitroen C-Zero 4645 Euro goedkoper Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Peugeot iOnPeugeot iOn 4645 Euro goedkoper Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Smart ForTwo Electric DriveSmart ForTwo Electric Drive 3559 Euro goedkoper 10 km meer actieradius 28% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Geen snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mitsubishi i-MiEV

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mitsubishi i-MiEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 7u30m 12 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 4u45m 19 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 32A 7.4 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mitsubishi i-MiEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

CHAdeMO
Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
CHAdeMO 40 kW DC 16 m 240 km/u

(Advertentie)

Alles over de Mitsubishi i-MiEV

Prijs, lease en bijtelling

De Mitsubishi i-MiEV heeft een prijs vanaf €27,005. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €35 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €45 per maand.

De Mitsubishi i-MiEV is te leasen vanaf ongeveer 400 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mitsubishi i-MiEV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mitsubishi i-MiEV is 67 pk. Het maximale koppel is 196 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mitsubishi i-MiEV heeft een capaciteit van 16.0 kWh. Daarvan is 15.0 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het laadvermogen is 3.7 kW AC. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 7 uur 30 minuten. Snelladen is mogelijk via CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW DC en de accu laadt daarmee in ongeveer 16 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 63 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mitsubishi i-MiEV is ongeveer 16.7 kWh per 100 kilometer. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mitsubishi i-MiEV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mitsubishi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i-MiEV op de officiële site van Mitsubishi.

Naar de i-MiEV op de website van Mitsubishi.