Mitsubishi i-MiEV

November 2015 - Juli 2018

€ 27.615Prijs vanaf

14.5 kWh *Accu Bruikbaar

85 kmActieradius

171 Wh/kmVerbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend, klik hier voor vergelijkbare modellen
of
bekijk hier het volledige archief
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt als occasion mogelijk in aanmerking voor een subsidie van € 2.000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Laatst bekende vanafprijs € 27.615

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van November 2015
Te bestellen tot Juli 2018
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 35 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 45 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 25.990.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 60 - 135 km

Stad - Winter 90 km
Snelweg - Winter 60 km
Gecombineerd - Winter 75 km
Stad - Zomer 135 km
Snelweg - Zomer 75 km
Gecombineerd - Zomer 100 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 15.9 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 85 km
Totaal Vermogen 47 kW (64 pk)
Totaal Koppel 196 Nm
Aandrijving Achter

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 16.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen Geen Data
Architectuur Geen Data
Garantie periode Geen Data
Garantie afstand Geen Data
Capaciteit Bruikbaar* 14.5 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling Geen Data
Nominaal Voltage Geen Data
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 1
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->85 km) 4u45m
Laadsnelheid 18 km/u
Kosten Publiek Laden € 5,98 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 40 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 30 kW DC
Snellaadtijd (8->68 km) 21 min
Snellaadsnelheid 170 km/u
Autocharge Ondersteund Nee
Kosten Snelladen € 11,97 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Nee
Ondersteund Protocol -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 85 km
Verbruik Voertuig 171 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 160 km
Verbruik Normering 120 Wh/km
Verbruik Voertuig 91 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.4 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 107 - 242 Wh/km

Stad - Winter 161 Wh/km
Snelweg - Winter 242 Wh/km
Gecombineerd - Winter 193 Wh/km
Stad - Zomer 107 Wh/km
Snelweg - Zomer 193 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 145 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 73%
Inzittend Kind 78%
Jaar van Beoordeling 2011
Kwetsbare Weggebruikers 48%
Safety Assist 86%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 3475 mm
Breedte 1475 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1610 mm
Wielbasis 2550 mm
Massa Rijklaar 1160 kg
Toegestane Max. Massa 1450 kg
Laadvermogen Maximaal 390 kg
Bagageruimte 166 L
Bagageruimte Max 860 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 0 kg
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 9 m
Platform Geen Data
EV Specifiek Platform Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment A - Stadsauto
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Geen Data
WP Standaarduitrusting Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 36 /mnd
Netto (Schijf 4) € 45 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 35 /mnd
Netto (Schijf 4) € 45 /mnd

Op kenteken in 2017

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 35 /mnd
Netto (Schijf 4) € 45 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mitsubishi i-MiEV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mitsubishi i-MiEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 7u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 4u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 18 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 18 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 18 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 3,93
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,50
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 10,26
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,42
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 5,98
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,70
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Mitsubishi i-MiEV (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mitsubishi i-MiEV.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 40 kW † 30 kW † 21 min 170 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 40 kW † 30 kW † 21 min 170 km/u
Dit voertuig ondersteunt geen Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 8,38
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 11,97
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 14,54
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Alles over de Mitsubishi i-MiEV

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Mitsubishi i-MiEV was leverbaar tussen november 2015 en juli 2018. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Mitsubishi i-MiEV voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Mitsubishi i-MiEV is € 27.615. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mitsubishi i-MiEV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mitsubishi i-MiEV is 47 kW (64 pk). Het maximale koppel is 196 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mitsubishi i-MiEV heeft een capaciteit van 16 kWh. Daarvan is 14.5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 85 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 60 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 135 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 7 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 30 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 55 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mitsubishi i-MiEV is ongeveer 17.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mitsubishi i-MiEV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mitsubishi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i-MiEV op de officiële site van Mitsubishi.

Naar de i-MiEV op de website van Mitsubishi.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Mitsubishi i-MiEV, die bestelbaar was van januari 2011 tot november 2015. Het vorige model was €2470 duurder, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Mitsubishi i-MiEV