Mitsubishi i-MiEV

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 27,615Prijs vanaf

15.0 kWh *Accu Bruikbaar

90 kmActieradius

16.7 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 27,615

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf November 2015
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 400 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 35 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 45 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.Fiscale vanafprijs is €25,990.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 451 /mnd

Leasetarief € 400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 433 /mnd

Leasetarief € 307 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 47 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Zakelijk - Kopen € 354 /mnd

Afschrijving excl. rente € 228 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 47 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Particulier - Kopen € 417 /mnd

Afschrijving excl. rente € 276 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 47 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 33 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €9,129. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 60 - 140 km

Stad - Winter 90 km
Snelweg - Winter 60 km
Gecombineerd - Winter 75 km
Stad - Zomer 140 km
Snelweg - Zomer 80 km
Gecombineerd - Zomer 105 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 15.9 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 90 km
Totaal Vermogen 49 kW (67 pk)
Totaal Koppel 196 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 16.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 1
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->90 km) 5 uur
Laadsnelheid 19 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 15.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Snellaadvermogen 40 kW DC
Snellaadtijd (9->72 km) 20 min
Snellaadsnelheid 180 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 90 km
Verbruik Voertuig 16.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 160 km
Verbruik Normering 12.5 kWh/100km
Verbruik Voertuig 9.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.4 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.7 - 25.0 kWh/100km

Stad - Winter 16.7 kWh/100km
Snelweg - Winter 25.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 20.0 kWh/100km
Stad - Zomer 10.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18.8 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14.3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1010 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 166 L
Baggageruimte Max 860 L
Lengte 3475 mm
Breedte 1475 mm
Hoogte 1610 mm
Wielbasis 2550 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Citroen C-ZeroCitroen C-Zero €5,255 goedkoper Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Peugeot iOnPeugeot iOn €5,255 goedkoper Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Smart ForTwo Electric DriveSmart ForTwo Electric Drive €3,946 goedkoper 15 km meer actieradius 28% snellere acceleratie 5% minder stroomverbruik Geen snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mitsubishi i-MiEV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mitsubishi i-MiEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 7u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 5 uur 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 5 uur 19 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 5 uur 19 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 5 uur 19 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Mitsubishi i-MiEV (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mitsubishi i-MiEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

CHAdeMO
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 40 kW † 20 min 180 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 40 kW † 20 min 180 km/u
CHAdeMO (150 kW DC) 40 kW † 20 min 180 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Mitsubishi i-MiEV

Prijs, lease en bijtelling

De Mitsubishi i-MiEV heeft een prijs vanaf €27,615. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €35 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €45 per maand.

De Mitsubishi i-MiEV is te leasen vanaf ongeveer €400 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mitsubishi i-MiEV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mitsubishi i-MiEV is 49 kW (67 pk). Het maximale koppel is 196 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mitsubishi i-MiEV heeft een capaciteit van 16 kWh. Daarvan is 15 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 90 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 60 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 140 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 7 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 60 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mitsubishi i-MiEV is ongeveer 16.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.0 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mitsubishi i-MiEV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mitsubishi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i-MiEV op de officiële site van Mitsubishi.

Naar de i-MiEV op de website van Mitsubishi.