Peugeot iOn
Elektrische Auto - 4% Bijtelling€ 22 360Prijs vanaf
14.5 kWhAccu Bruikbaar
90 kmActieradius
16,1 kWhVerbruik 100km
Prijs vanaf € 22 360
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | April 2016 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 327 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) | € 27 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 4) | € 37 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Praktische Actieradius tussen 60 - 140 km
Stad - Winter | 90 km |
Snelweg - Winter | 60 km |
Gecombineerd - Winter | 75 km |
Stad - Zomer | 140 km |
Snelweg - Zomer | 80 km |
Gecombineerd - Zomer | 100 km |
Zakelijk - Operational Lease € 373 /mnd
Leasetarief | € 325 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 364 /mnd
Leasetarief | € 248 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 40 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 28 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 301 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 185 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 40 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 28 /mnd |
Particulier - Kopen € 356 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 224 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 40 /mnd |
Elektriciteit | € 59 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 33 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 15.9 sec |
Topsnelheid | 130 km/u |
Actieradius Elektrisch | 90 km |
Totaal Vermogen | 47 kW (64 pk) |
Totaal Koppel | 196 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 16.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 1 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 3.7 kW AC |
Laadtijd (0->90 km) | 4u45m |
Laadsnelheid | 20 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,31 per 100 km |
Kosten Vroaming | €3,54 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 14.5 kWh |
Snellaadaansluiting | CHAdeMO |
Locatie Snellaadpoort | Linkerzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 40 kW DC |
Snellaadtijd (9->72 km) | 21 min |
Snellaadsnelheid | 180 km/u |
Kosten Snelladen | €9,50 per 100 km |
Kosten Vroaming | €3,54 per 100 km |
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 90 km |
Verbruik Voertuig | 16,1 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 150 km |
Verbruik Normering | 12,5 kWh/100km |
Verbruik Voertuig | 9,7 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.4 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.1 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 10,4 - 24,2 kWh/100km
Stad - Winter | 16,1 kWh/100km |
Snelweg - Winter | 24,2 kWh/100km |
Gecombineerd - Winter | 19,3 kWh/100km |
Stad - Zomer | 10,4 kWh/100km |
Snelweg - Zomer | 18,1 kWh/100km |
Gecombineerd - Zomer | 14,5 kWh/100km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 3474 mm |
Breedte | 1475 mm |
Hoogte | 1600 mm |
Wielbasis | 2550 mm |
Massa Leeg | 1100 kg |
Baggageruimte | 166 L |
Baggageruimte Max | 860 L |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Daklast Maximaal | 0 kg |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 2 plaatsen |
Draaicirkel | 9 m |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | A - Submini |
Dakrails | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2018
Bijtelling | 4% |
4% beperkt tot | NVT |
Netto (Schijf 2/3) | € 29 /mnd |
Netto (Schijf 4) | € 37 /mnd |
Op kenteken in 2019
Bijtelling | 4% / 22% |
4% beperkt tot | € 50 000 |
Netto (Schijf 2/3) | € 27 /mnd |
Netto (Schijf 4) | € 37 /mnd |
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 2/3) | € 54 /mnd |
Netto (Schijf 4) | € 72 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Peugeot iOn (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Peugeot iOn. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 1 (Yazaki - SAE J1772) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 7u30m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 4u45m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 4u45m | 19 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 4u45m | 19 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 4u45m | 19 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 4u45m | 19 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 4u45m | 19 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
(Sponsored Content)
Wat kost het opladen? |
---|
Regulier | Vroaming | |
---|---|---|
Locatie | 1 kWh100 km |
1 kWh100 km |
Thuis Laden | €0,22€3,54
|
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,90
|
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,31
|
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,44
|
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .
Snelladen van Peugeot iOn (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Peugeot iOn.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CHAdeMO (50 kW DC) | 40 kW † | 30 kW † | 21 min | 180 km/u |
CHAdeMO (100 kW DC) | 40 kW † | 30 kW † | 21 min | 180 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
(Sponsored Content)
Wat kost het snelladen? |
---|
Regulier | Vroaming | |
---|---|---|
Locatie | 1 kWh100 km |
1 kWh100 km |
Snelladen (laag) | €0,35€5,63
|
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,50
|
|
Snelladen (hoog) | €0,69€11,11
|
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .
(Advertisement)
Alles over de Peugeot iOn
Prijs, lease en bijtelling
De Peugeot iOn heeft een prijs vanaf €22 360. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €27 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €37 per maand.
De Peugeot iOn is bij ActivLease te leasen vanaf €327 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Peugeot iOn is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Peugeot iOn is 47 kW (64 pk). Het maximale koppel is 196 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Peugeot iOn heeft een capaciteit van 16 kWh. Daarvan is 14,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 90 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 60 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 140 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 7 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 30 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 60 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de Peugeot iOn is ongeveer 16,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,4 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Peugeot iOn stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Peugeot
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iOn op de officiële site van Peugeot.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de Peugeot iOn, die leverbaar was van januari 2011 tot april 2016. Het vorige model was €7590 duurder, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.