Peugeot iOn

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 22 360Prijs vanaf

14.5 kWhAccu Bruikbaar

90 kmActieradius

16,1 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 22 360

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds April 2016
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 327 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 27 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 37 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €21 400.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 60 - 140 km

Stad - Winter 90 km
Snelweg - Winter 60 km
Gecombineerd - Winter 75 km
Stad - Zomer 140 km
Snelweg - Zomer 80 km
Gecombineerd - Zomer 100 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 373 /mnd

Leasetarief € 325 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 364 /mnd

Leasetarief € 248 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 40 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Zakelijk - Kopen € 301 /mnd

Afschrijving excl. rente € 185 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 40 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Particulier - Kopen € 356 /mnd

Afschrijving excl. rente € 224 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 40 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 33 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €7,392. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 15.9 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 90 km
Totaal Vermogen 47 kW (64 pk)
Totaal Koppel 196 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 16.0 kWh
Laadaansluiting Type 1
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->90 km) 4u45m
Laadsnelheid 20 km/u
Kosten Publiek Laden €5,31 per 100 km
Kosten Vroaming €3,54 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 14.5 kWh
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 40 kW DC
Snellaadtijd (9->72 km) 21 min
Snellaadsnelheid 180 km/u
Kosten Snelladen €9,50 per 100 km
Kosten Vroaming €3,54 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 90 km
Verbruik Voertuig 16,1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 150 km
Verbruik Normering 12,5 kWh/100km
Verbruik Voertuig 9,7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.4 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10,4 - 24,2 kWh/100km

Stad - Winter 16,1 kWh/100km
Snelweg - Winter 24,2 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19,3 kWh/100km
Stad - Zomer 10,4 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18,1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14,5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3474 mm
Breedte 1475 mm
Hoogte 1600 mm
Wielbasis 2550 mm
Massa Leeg 1100 kg
Baggageruimte 166 L
Baggageruimte Max 860 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 9 m
Carrosserie Hatchback
Segment A - Submini
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2018

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 29 /mnd
Netto (Schijf 4) € 37 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50 000
Netto (Schijf 2/3) € 27 /mnd
Netto (Schijf 4) € 37 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 2/3) € 54 /mnd
Netto (Schijf 4) € 72 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Smart ForTwo Electric DriveSmart ForTwo Electric Drive €1,309 duurder 15 km meer actieradius 28% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Geen snelladen
Citroen C-ZeroCitroen C-Zero Zelfde prijs Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Mitsubishi i-MiEVMitsubishi i-MiEV €5,255 duurder Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Peugeot iOn (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Peugeot iOn. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 7u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 4u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,54
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,90
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,31
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,44
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Peugeot iOn (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Peugeot iOn.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 40 kW † 30 kW † 21 min 180 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 40 kW † 30 kW † 21 min 180 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,63
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,50
Snelladen (hoog)
€0,69€11,11
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Alles over de Peugeot iOn

Prijs, lease en bijtelling

De Peugeot iOn heeft een prijs vanaf €22 360. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €27 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €37 per maand.

De Peugeot iOn is bij ActivLease te leasen vanaf €327 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Peugeot iOn is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Peugeot iOn is 47 kW (64 pk). Het maximale koppel is 196 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Peugeot iOn heeft een capaciteit van 16 kWh. Daarvan is 14,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 90 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 60 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 140 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 7 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 30 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 60 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Peugeot iOn is ongeveer 16,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Peugeot iOn stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Peugeot

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iOn op de officiële site van Peugeot.

Naar de iOn op de website van Peugeot.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Peugeot iOn, die leverbaar was van januari 2011 tot april 2016. Het vorige model was €7590 duurder, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Peugeot iOn