Audi e-tron Quattro

Elektrische Auto - Conceptmodel

Deze elektrische auto is nog niet in massaproductie

Dit model wordt de eerste vol-elektrische Audi. Het productiemodel zal niet sterk afwijken van het concept en diverse specificaties zijn al officieel bevestigd. Overige specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 90,000

Introductie IAA Frankfurt 2015
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * Maart 2018

Leasen vanaf * € 1,350 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) * € 122 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) * € 156 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease * € 1,413 /mnd

Leasetarief € 1,350 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 63 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 1,270 /mnd

Leasetarief € 999 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 125 /mnd
Elektriciteit € 63 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 1,015 /mnd

Afschrijving excl. rente € 744 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 125 /mnd
Elektriciteit € 63 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen * € 1,201 /mnd

Afschrijving excl. rente € 900 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 125 /mnd
Elektriciteit € 76 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €29,752. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u 4.6 sec
Topsnelheid 210 km/u
Actieradius Elektrisch * 450 km
Totaal Vermogen 370 kW (503 pk)
Totaal Koppel 800 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 95.0 kWh
Stekker Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->450km) * 9u30m
Laadsnelheid * 48 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar * 93.0 kWh
Snellaadstekker CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadvermogen 150 kW DC
Snellaadtijd (45->360km) 26 min
Snellaadsnelheid 726 km/u

Energieverbruik

Actieradius NEDC * 550 km
Verbruik NEDC * 16.9 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC * 1.9 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk * 450 km
Verbruik Praktijk * 20.7 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk * 2.3 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Maten en Gewichten

Gewicht * 2,400 kg
Zitplaatsen 5 personen
Tankinhoud -
Lengte 4,880 mm
Breedte 1,930 mm
Hoogte 1,540 mm
* = schatting. Deze elektrische auto is een conceptmodel, het uiteindelijke productiemodel kan sterk afwijken. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Jaguar I-PaceJaguar I-Pace Geen prijsverschil 25 km minder actieradius 2% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 67% langzamer snelladen
Tesla Model X 90DTesla Model X 90D 23285 Euro duurder 35 km minder actieradius 9% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik 18% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi e-tron Quattro

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi e-tron Quattro. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 46u30m 10 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 29u15m 15 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 32A 7.4 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW 9u30m 48 km/u
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi e-tron Quattro. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
CCS 150 kW DC 26 m 726 km/u

(Advertentie)

Alles over de Audi e-tron Quattro

Prijs, lease en bijtelling

De Audi e-tron Quattro is een conceptmodel. De auto is nog niet in productie en bepaalde details kunnen nog veranderen. Diverse specificaties zijn dan ook nog schattingen. De Audi e-tron Quattro heeft een geschatte prijs vanaf €90,000. De bijtelling zou momenteel 4% zijn, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €122 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €156 per maand.

De Audi e-tron Quattro zou te leasen zijn vanaf ongeveer 1,350 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi e-tron Quattro is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi e-tron Quattro is 503 pk. Het maximale koppel is 800 Nm. De aandrijving is via alle 4 wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 210 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi e-tron Quattro heeft een capaciteit van 95.0 kWh. Daarvan is 93.0 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Opladen gaat via een Type 2 aansluitingen het laadvermogen is 11 kW AC (verwachting) . Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 30 minuten. Snelladen is mogelijk via CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW DC en de accu laadt daarmee in ongeveer 26 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi e-tron Quattro is ongeveer 20.7 kWh per 100 kilometer. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi e-tron Quattro stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-tron Quattro op de officiële site van Audi.

Naar de e-tron Quattro op de website van Audi.