Audi e-tron Quattro

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 82,500 *Prijs vanaf

90.0 kWh *Accu Bruikbaar

425 km *Actieradius

21.2 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Dit model wordt de eerste vol-elektrische Audi. Het productiemodel zal niet sterk afwijken van het concept en diverse specificaties zijn al officieel bevestigd. Overige specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 82,500

Introductie IAA Frankfurt 2015
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * Oktober 2018

Leasen vanaf * € 1,225 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 112 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 143 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 305 - 610 km

Stad - Winter * 425 km
Snelweg - Winter * 305 km
Gecombineerd - Winter * 360 km
Stad - Zomer * 610 km
Snelweg - Zomer * 390 km
Gecombineerd - Zomer * 480 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.6 sec
Topsnelheid 210 km/u
Actieradius Elektrisch * 425 km
Totaal Vermogen 370 kW (503 pk)
Totaal Koppel 800 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 95.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->425 km) * 9u45m
Laadsnelheid * 44 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 90.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 150 kW DC
Snellaadtijd (43->340 km) 30 min
Snellaadsnelheid 590 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 425 km
Verbruik Voertuig * 21.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.4 l/100km

NEDC Normering

Actieradius * 600 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14.8 - 29.5 kWh/100km

Stad - Winter * 21.2 kWh/100km
Snelweg - Winter * 29.5 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 25.0 kWh/100km
Stad - Zomer * 14.8 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 23.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 18.8 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2300 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 615 L
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte 4880 mm
Breedte 1930 mm
Hoogte 1540 mm
Wielbasis 2910 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €2,170 goedkoper 25 km minder actieradius 4% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 29% langzamer snelladen
Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback €2,500 duurder 25 km meer actieradius Zelfde acceleratie 6% minder stroomverbruik 7% sneller snelladen
Tesla Model X 75DTesla Model X 75D €10,835 duurder 95 km minder actieradius 13% langzamere acceleratie 4% meer stroomverbruik 22% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi e-tron Quattro (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi e-tron Quattro. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Audi heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e-tron Quattro. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9u45m 44 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 9u45m 44 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9u45m 44 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x32A 22 kW 5 uur 89 km/u

Snelladen van Audi e-tron Quattro (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi e-tron Quattro. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 1u30m 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 40 min 440 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 30 min 590 km/u
CCS (350 kW DC) 150 kW † 30 min 590 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Audi e-tron Quattro

Concept

De Audi e-tron Quattro is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Audi e-tron Quattro per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Audi e-tron Quattro heeft een geschatte prijs vanaf €82,500. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €112 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €143 per maand.

De Audi e-tron Quattro is te leasen vanaf ongeveer €1,225 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi e-tron Quattro is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi e-tron Quattro is 370 kW (503 pk). Het maximale koppel is 800 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 210 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi e-tron Quattro heeft een capaciteit van 95 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 425 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 305 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 610 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 295 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi e-tron Quattro is ongeveer 21.2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29.5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.8 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi e-tron Quattro stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-tron Quattro op de officiële site van Audi.

Naar de e-tron Quattro op de website van Audi.