Audi e-tron

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 84,100Prijs vanaf

83.6 kWhAccu Bruikbaar

400 km *Actieradius

20.9 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Audi heeft haar eerste vol-elektrische auto op 18 september gepresenteerd. Deze pagina is bijgewerkt met de meest recente informatie. De e-tron is vanaf 22 november te bestellen, maar de eerste leveringen worden pas in het eerste kwartaal van 2019 verwacht. Helaas valt de e-tron daarmee onder het nieuwe bijtellingsregime. Specificaties met een * zijn onbevestigd of gebaseerd op een schatting.

Prijs vanaf € 84,100

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf * Februari 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,000 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 292 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 392 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Dit leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 285 - 580 km

Stad - Winter * 400 km
Snelweg - Winter * 285 km
Gecombineerd - Winter * 340 km
Stad - Zomer * 580 km
Snelweg - Zomer * 365 km
Gecombineerd - Zomer * 455 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.7 sec
Topsnelheid 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 400 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 664 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 95.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->400 km) 9 uur
Laadsnelheid 45 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 83.6 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 150 kW DC
Snellaadtijd (40->320 km) 30 min
Snellaadsnelheid 560 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 400 km
Verbruik Voertuig * 20.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 450 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 18.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14.4 - 29.3 kWh/100km

Stad - Winter * 20.9 kWh/100km
Snelweg - Winter * 29.3 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 24.6 kWh/100km
Stad - Zomer * 14.4 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 22.9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 18.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2400 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 660 L
Baggageruimte Max 1725 L
Lengte 4901 mm
Breedte 1935 mm
Hoogte 1661 mm
Wielbasis 2928 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes EQC 400 4MATICMercedes EQC 400 4MATIC €14,100 goedkoper 25 km minder actieradius 11% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 22% langzamer snelladen
Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €3,770 goedkoper 20 km minder actieradius 16% snellere acceleratie 7% meer stroomverbruik 42% langzamer snelladen
Tesla Model X 75DTesla Model X 75D €13,970 duurder 60 km minder actieradius 9% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 30% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi e-tron (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi e-tron. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 42u45m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9 uur 45 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 9 uur 45 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 42u45m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9 uur 45 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x32A 22 kW 4u30m 90 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Audi e-tron (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi e-tron.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 1u30m 210 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW 40 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 30 min 560 km/u
CCS (350 kW DC) 150 kW † 120 kW † 30 min 560 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Audi e-tron

Prijs, lease en bijtelling

De Audi e-tron heeft een prijs vanaf €84,100. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €292 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €392 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Audi e-tron voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Audi e-tron is bij ActivLease te leasen vanaf €1,000 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi e-tron is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi e-tron is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 664 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi e-tron heeft een capaciteit van 95 kWh. Daarvan is 83,6 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 400 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 285 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 580 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 42 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi e-tron is ongeveer 20.9 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29.3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi e-tron stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-tron op de officiële site van Audi.

Naar de e-tron op de website van Audi.