Tesla Model X 100D

Januari 2017 - Februari 2019

€ 117.820Prijs vanaf

95.0 kWh *Accu Bruikbaar

435 kmActieradius

218 Wh/kmVerbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model X Long RangeTesla Model X Long Range
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 117.820

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Januari 2017
Te bestellen tot Februari 2019
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 530 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 720 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 116.800.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 315 - 620 km

Stad - Winter 435 km
Snelweg - Winter 315 km
Gecombineerd - Winter 370 km
Stad - Zomer 620 km
Snelweg - Zomer 400 km
Gecombineerd - Zomer 495 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.9 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 435 km
Totaal Vermogen 311 kW (423 pk)
Totaal Koppel 660 Nm
Aandrijving AWD

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 100.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen Geen Data
Architectuur 400 V
Garantie periode Geen Data
Garantie afstand Geen Data
Capaciteit Bruikbaar* 95.0 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling Geen Data
Nominaal Voltage Geen Data
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen † 16.5 kW AC
Laadtijd (0->435 km) † 7 uur
Laadsnelheid † 64 km/u
Kosten Publiek Laden € 7,63 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting Supercharger
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 145 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 100 kW DC
Snellaadtijd (43->348 km) 42 min
Snellaadsnelheid 430 km/u
Autocharge Ondersteund Nee
Kosten Snelladen € 7,63 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Nee
Ondersteund Protocol -
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 24A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 10u15m en een laadsnelheid van 43 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 435 km
Verbruik Voertuig 218 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.5 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 565 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 168 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 153 - 302 Wh/km

Stad - Winter 218 Wh/km
Snelweg - Winter 302 Wh/km
Gecombineerd - Winter 257 Wh/km
Stad - Zomer 153 Wh/km
Snelweg - Zomer 238 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 192 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
(Advertisement)

Afmeting en Gewicht

Lengte 5036 mm
Breedte 2070 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1684 mm
Wielbasis 2965 mm
Massa Rijklaar 2533 kg
Toegestane Max. Massa 3079 kg
Laadvermogen Maximaal 646 kg
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max 2492 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 0 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 450 kg
Trekgewicht Geremd 2250 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 7 personen
Isofix Voorbereid Ja, 4 plaatsen
Draaicirkel 12.4 m
Platform TESLA S/X
EV Specifiek Platform Ja
Carrosserie SUV
Segment F - Lage Luxeklasse
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Geen Data
WP Standaarduitrusting Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2017

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 159 /mnd
Netto (Schijf 4) € 202 /mnd

Op kenteken in 2018

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 159 /mnd
Netto (Schijf 4) € 202 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50.000
Netto (Schijf 2/3) € 530 /mnd
Netto (Schijf 4) € 720 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Tesla Model X 100D (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model X 100D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 48u45m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 30u15m 14 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 19u30m 22 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 15u15m 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 10u15m 42 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x24A 17 kW † 7 uur 62 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x24A 17 kW † 7 uur 62 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 5,01
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 8,28
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 13,08
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 4,36
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 7,63
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 9,81
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .
(Advertisement)

Snelladen van Tesla Model X 100D (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model X 100D.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 60 kW † 70 min 260 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 145 kW † 100 kW † 42 min 430 km/u
Dit voertuig ondersteunt geen Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€ 0,35 € 7,63
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 10,68
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 15,26
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 18,53
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

Alles over de Tesla Model X 100D

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model X 100D was leverbaar tussen januari 2017 en februari 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model X 100D voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model X 100D (2017) is een nieuw model bekend: Tesla Model X Long Range (2019).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Tesla Model X 100D is € 117.820. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model X 100D is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model X 100D is 311 kW (423 pk). Het maximale koppel is 660 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model X 100D heeft een capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 95 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 435 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 315 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 620 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 16.5 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 24A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 10 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 43 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 48 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 145 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 300 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model X 100D is ongeveer 21.8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 30.2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model X 100D stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model X op de officiële site van Tesla.

Naar de Model X op de website van Tesla.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model X 90D, die bestelbaar was van oktober 2016 tot juni 2017. Het vorige model was €4535 goedkoper, had 40 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model X 90D

(Advertisement)