Tesla Model S 100D

Elektrische Auto

€ 113,320Prijs vanaf

95.0 kWh *Accu Bruikbaar

495 kmActieradius

19.2 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model S Long RangeTesla Model S Long Range
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 113,320

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Januari 2017
Leverbaar tot Februari 2019
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 499 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 677 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €112,300.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 355 - 700 km

Stad - Winter 480 km
Snelweg - Winter 355 km
Gecombineerd - Winter 415 km
Stad - Zomer 700 km
Snelweg - Zomer 455 km
Gecombineerd - Zomer 560 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.3 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 495 km
Totaal Vermogen 311 kW (423 pk)
Totaal Koppel 660 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 100.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 16.5 kW AC
Laadtijd (0->495 km) † 7 uur
Laadsnelheid † 73 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 95.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting Supercharger
Snellaadvermogen 120 kW DC
Snellaadtijd (50->396 km) 42 min
Snellaadsnelheid 490 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 24A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 10u15m en een laadsnelheid van 49 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 495 km
Verbruik Voertuig 19.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 632 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 13,6 - 26.8 kWh/100km

Stad - Winter 19.8 kWh/100km
Snelweg - Winter 26.8 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 22.9 kWh/100km
Stad - Zomer 13.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer 20.9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 17.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4970 mm
Breedte 2037 mm
Hoogte 1445 mm
Wielbasis 2960 mm
Massa Leeg 2215 kg
Baggageruimte 895 L
Baggageruimte Max 1645 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 12,4 m
Carrosserie Liftback Sedan
Segment E - Hogere Middenklasse
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S 75DTesla Model S 75D €21,600 goedkoper 110 km minder actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 18% langzamer snelladen
Tesla Model S P100DTesla Model S P100D €37,700 duurder 15 km minder actieradius 37% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model S 100D (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model S 100D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 48u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 30u15m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 19u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 15u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 10u15m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x24A 16.5 kW † 7 uur 73 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x24A 16.5 kW † 7 uur 73 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Tesla Model S 100D (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model S 100D.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 65 kW † 65 min 320 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 120 kW † 100 kW † 42 min 490 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model S 100D

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model S 100D was leverbaar tussen januari 2017 en februari 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model S 100D voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model S 100D (2017) is een nieuw model bekend: Tesla Model S Long Range (2019).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Tesla Model S 100D is €113,320. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model S 100D is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model S 100D is 311 kW (423 pk). Het maximale koppel is 660 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model S 100D heeft een capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 95 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 495 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 355 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 700 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 16.5 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 24A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 10 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 49 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 48 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 120 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 345 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model S 100D is ongeveer 19.2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26.8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model S 100D stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model S op de officiële site van Tesla.

Naar de Model S op de website van Tesla.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model S 90D, die leverbaar was van april 2016 tot juni 2017. Het vorige model was €7585 goedkoper, had 35 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en 5% minder stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model S 90D