Volkswagen e-Golf
Elektrische Auto - 4% Bijtelling€ 34 295Prijs vanaf
32.0 kWh *Accu Bruikbaar
190 kmActieradius
16,8 kWhVerbruik 100km
Prijs vanaf € 34 295
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | Mei 2017 |
Levertijd indicatie | Voorraad of 4 à 6 maanden |
Leasen vanaf € 409 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) | € 42 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 4) | € 57 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease. De levertijden zijn opgesteld in samenwerking met de VER.
Praktische Actieradius tussen 135 - 285 km
Stad - Winter | 190 km |
Snelweg - Winter | 135 km |
Gecombineerd - Winter | 160 km |
Stad - Zomer | 285 km |
Snelweg - Zomer | 175 km |
Gecombineerd - Zomer | 220 km |
Zakelijk - Operational Lease € 598 /mnd
Leasetarief | € 550 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 528 /mnd
Leasetarief | € 381 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 55 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 430 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 283 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 55 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Particulier - Kopen € 510 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 343 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 55 /mnd |
Elektriciteit | € 59 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 53 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 9.6 sec |
Topsnelheid | 150 km/u |
Actieradius Elektrisch | 190 km |
Totaal Vermogen | 100 kW (136 pk) |
Totaal Koppel | 290 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 35.8 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 7.2 kW AC |
Laadtijd (0->190 km) | 5u15m |
Laadsnelheid | 36 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,54 per 100 km |
Kosten Vroaming | €3,70 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 32.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 40 kW DC |
Snellaadtijd (19->152 km) | 36 min |
Snellaadsnelheid | 220 km/u |
Kosten Snelladen | €9,91 per 100 km |
Kosten Vroaming | €3,70 per 100 km |
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 190 km |
Verbruik Voertuig | 16,8 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.9 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 300 km |
Verbruik Normering | 12,7 kWh/100km |
Verbruik Voertuig | 10,7 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.4 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.2 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 230 km |
Verbruik Normering | 13,2 kWh/100km |
Verbruik Voertuig | 13,9 kWh/100km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.5 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.6 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 11,2 - 23,7 kWh/100km
Stad - Winter | 16,8 kWh/100km |
Snelweg - Winter | 23,7 kWh/100km |
Gecombineerd - Winter | 20 kWh/100km |
Stad - Zomer | 11,2 kWh/100km |
Snelweg - Zomer | 18,3 kWh/100km |
Gecombineerd - Zomer | 14,5 kWh/100km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4270 mm |
Breedte | 1799 mm |
Hoogte | 1450 mm |
Wielbasis | 2631 mm |
Massa Leeg | 1540 kg |
Baggageruimte | 341 L |
Baggageruimte Max | 1231 L |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Daklast Maximaal | 75 kg |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 2 plaatsen |
Draaicirkel | 10,9 m |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | C - Kleine Middenklasse |
Dakrails | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2018
Bijtelling | 4% |
4% beperkt tot | NVT |
Netto (Schijf 2/3) | € 45 /mnd |
Netto (Schijf 4) | € 58 /mnd |
Op kenteken in 2019
Bijtelling | 4% / 22% |
4% beperkt tot | € 50 000 |
Netto (Schijf 2/3) | € 42 /mnd |
Netto (Schijf 4) | € 57 /mnd |
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 2/3) | € 84 /mnd |
Netto (Schijf 4) | € 112 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Volkswagen e-Golf (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen e-Golf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 16u30m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 10u15m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 6u30m | 29 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x31A | 7.2 kW † | 5u15m | 36 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 2x16A | 7.2 kW † | 5u15m | 36 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 2x16A | 7.2 kW † | 5u15m | 36 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 2x16A | 7.2 kW † | 5u15m | 36 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
(Sponsored Content)
Wat kost het opladen? |
---|
Regulier | Vroaming | |
---|---|---|
Locatie | 1 kWh100 km |
1 kWh100 km |
Thuis Laden | €0,22€3,70
|
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,02
|
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,54
|
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,72
|
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .
Snelladen van Volkswagen e-Golf (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen e-Golf.
Lees meer over het snelladen van de Volkswagen e-Golf op de site van Fastned.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 40 kW † | 39 kW † | 36 min | 220 km/u |
CCS (175 kW DC) | 40 kW † | 39 kW † | 36 min | 220 km/u |
CCS (350 kW DC) | 40 kW † | 39 kW † | 36 min | 220 km/u |
Laadcurve |
---|
![]() |
Data beschikbaar gesteld door Fastned |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
(Sponsored Content)
Wat kost het snelladen? |
---|
Regulier | Vroaming | |
---|---|---|
Locatie | 1 kWh100 km |
1 kWh100 km |
Snelladen (laag) | €0,35€5,88
|
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,91
|
|
Snelladen (hoog) | €0,69€11,59
|
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .
(Advertisement)
Nieuws over de Volkswagen e-Golf

Echt waar: de Volkswagen e-Golf McDrive Edition
Gepubliceerd: 23 november 2018 13:28 | ZERauto.nl Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar Volkswagen heeft vandaag toch echt de exclusieve Volkswagen e-Golf McDrive Edition onthuld. De Duitsers noemen ‘m ’s werelds eerste én enige elektrische auto speciaal ontworpen voor de McDrive. Geniaal.Alles over de Volkswagen e-Golf
Prijs, lease en bijtelling
De Volkswagen e-Golf heeft een prijs vanaf €34 295. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €42 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €57 per maand.
De Volkswagen e-Golf is bij ActivLease te leasen vanaf €409 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Volkswagen e-Golf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen e-Golf is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 290 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Volkswagen e-Golf heeft een capaciteit van 35,8 kWh. Daarvan is 32 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 190 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 135 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 285 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 16 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 39 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 130 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de Volkswagen e-Golf is ongeveer 16,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,2 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Volkswagen e-Golf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Volkswagen
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-Golf op de officiële site van Volkswagen.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de Volkswagen e-Golf, die leverbaar was van mei 2014 tot juni 2016. Het vorige model was €1895 duurder, had 60 km minder actieradius, 8% langzamere acceleratie en 6% minder stroomverbruik.