Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 117,600

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf September 2016
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,750 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 869 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 1,105 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 116-131 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.Fiscale vanafprijs is €116,005.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,936 /mnd

Leasetarief € 1,750 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 33 /mnd
Brandstof € 153 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,882 /mnd

Leasetarief € 1,305 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 160 /mnd
Elektriciteit € 33 /mnd
Brandstof € 153 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,549 /mnd

Afschrijving excl. rente € 972 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 160 /mnd
Elektriciteit € 33 /mnd
Brandstof € 153 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 1,814 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,176 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 160 /mnd
Elektriciteit € 40 /mnd
Brandstof € 185 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €38,876. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 24 - 48 km

Stad - Winter 35 km
Snelweg - Winter 24 km
Gecombineerd - Winter 29 km
Stad - Zomer 48 km
Snelweg - Zomer 30 km
Gecombineerd - Zomer 37 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.6 sec
Topsnelheid 278 km/u
Actieradius Elektrisch 30 km
Actieradius Brandstof 800 km
Totaal Vermogen 340 kW (462 pk)
Totaal Koppel 700 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 14.1 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->30 km) 3u30m
Laadsnelheid 9 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 11.0 kWh
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 30 km
Verbruik Voertuig 36.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 4.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 51 km
Verbruik Normering 15.9 kWh/100km
Verbruik Voertuig 21.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 22.9 - 45.8 kWh/100km

Stad - Winter 31.4 kWh/100km
Snelweg - Winter 45.8 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 37.9 kWh/100km
Stad - Zomer 22.9 kWh/100km
Snelweg - Zomer 36.7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 29.7 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 56 g/km
Na Accu Leeg NEDC 7.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 178 g/km
Bereik NEDC 1053 km
Totaalbereik NEDC 1104 km
Tankinhoud 80 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 2.0 / 5.9 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 47 / 139 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 9.9 l/100km
» CO2 Uitstoot 232 g/km
Bereik Praktijk 800 km
Totaalbereik Praktijk 830 km
Motorinhoud 2,894 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 2170 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 405 L
Baggageruimte Max 1215 L
Lengte 5049 mm
Breedte 1937 mm
Hoogte 1423 mm
Wielbasis 2950 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW 740eBMW 740e €16,752 goedkoper 10 km minder actieradius 17% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik
Mercedes S 500e Plug-InMercedes S 500e Plug-In €7,849 duurder 10 km minder actieradius 13% langzamere acceleratie 5% minder stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Porsche Panamera 4 E-Hybrid (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 5u45m 5 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 3u30m 9 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 9 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 9 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 9 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft een prijs vanaf €117,600. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €869 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1,105 per maand.

De Porsche Panamera 4 E-Hybrid is te leasen vanaf ongeveer €1,750 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Panamera 4 E-Hybrid is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid is 340 kW (462 pk). Het maximale koppel is 700 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 278 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft een capaciteit van 14,1 kWh. Daarvan is 11 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 30 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 24 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 48 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 5 uur 45 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid is ongeveer 36.7 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 4.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 45.8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 22.9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 800 kilometer, waarvan ongeveer 30 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 9.9 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 2.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 5.9 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.5 l/100km en een actieradius van 1,053 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Porsche Panamera 4 E-Hybrid geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Porsche Panamera 4 E-Hybrid dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 232 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 47 g/km bij een rit van 50 kilometer en 139 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 56 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Panamera 4 E-Hybrid op de officiële site van Porsche.

Naar de Panamera 4 E-Hybrid op de website van Porsche.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Porsche Panamera S E-Hybrid, die leverbaar was van augustus 2013 tot januari 1970. Het vorige model was €10000 goedkoper, had 3 km minder actieradius, 20% langzamere acceleratie en 24% minder stroomverbruik.

Voorgaand model Porsche Panamera S E-Hybrid