Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

BMW 740e

Plug-in Hybride

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend, klik hier voor vergelijkbare modellen
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 100 848

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Maart 2016
Leverbaar tot Maart 2019
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 693 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 942 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 51-58 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €99 279.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 18 - 35 km

Stad - Winter 26 km
Snelweg - Winter 18 km
Gecombineerd - Winter 21 km
Stad - Zomer 35 km
Snelweg - Zomer 21 km
Gecombineerd - Zomer 27 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.4 sec
Topsnelheid 240 km/u
Actieradius Elektrisch 20 km
Actieradius Brandstof 600 km
Totaal Vermogen 240 kW (326 pk)
Totaal Koppel 500 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 9.2 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->20 km) 2u30m
Laadsnelheid 9 km/u
Kosten Publiek Laden €12,21 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 7.4 kWh
Snellaadaansluiting -
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -
Kosten Snelladen -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 20 km
Verbruik Voertuig 37 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 4.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 48 km
Verbruik Normering 13,1 kWh/100km
Verbruik Voertuig 15,4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 21,1 - 41,1 kWh/100km

Stad - Winter 28,5 kWh/100km
Snelweg - Winter 41,1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 35,2 kWh/100km
Stad - Zomer 21,1 kWh/100km
Snelweg - Zomer 35,2 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 27,4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2 l/100km
» CO2 Uitstoot 45 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 136 g/km
Bereik NEDC 788 km
Totaalbereik NEDC 836 km
Tankinhoud 46 L
Praktijk 25/50/100 km 1,5 / 4,6 / 6,1 l/100km
» CO2 Uitstoot 35 / 108 / 143 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 7,6 l/100km
» CO2 Uitstoot 178 g/km
Bereik Praktijk 600 km
Totaalbereik Praktijk 620 km
Motorinhoud 1998 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 5098 mm
Breedte 1902 mm
Hoogte 1467 mm
Wielbasis 3070 mm
Massa Leeg 1975 kg
Baggageruimte 420 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 100 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Sedan
Segment F - Grote / Luxe Auto
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes S 500e Plug-InMercedes S 500e Plug-In €24,601 duurder Zelfde actieradius 4% snellere acceleratie 5% minder stroomverbruik
Porsche Panamera 4 E-HybridPorsche Panamera 4 E-Hybrid €22,752 duurder 15 km meer actieradius 15% snellere acceleratie 7% minder stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW 740e (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW 740e. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4 uur 5 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u30m 8 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€8,14
Publiek Laden (laag)
€0,18€6,66
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€12,21
Publiek Laden (hoog)
€0,40€14,80
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de BMW 740e

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW 740e was leverbaar tussen maart 2016 en maart 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW 740e voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de BMW 740e is €100 848. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW 740e is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de BMW 740e is 240 kW (326 pk). Het maximale koppel is 500 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 240 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW 740e heeft een capaciteit van 9,2 kWh. Daarvan is 7,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 20 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 18 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 35 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW 740e is ongeveer 37 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 4.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 41,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 21,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW 740e heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 600 kilometer, waarvan ongeveer 20 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 7.6 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 1.5 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 4.6 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 6.1 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW 740e hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.0 l/100km en een actieradius van 788 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW 740e geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW 740e dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 178 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 35 g/km bij een rit van 25 kilometer, 108 g/km bij een rit van 50 kilometer en 143 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 45 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de 740e op de officiële site van BMW.

Naar de 740e op de website van BMW.