Tesla Model S P100D

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 149,685Prijs vanaf

94.0 kWh *Accu Bruikbaar

485 kmActieradius

19.4 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 149,685

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf September 2016
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 2,250 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 203 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 258 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €149,200. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 2,309 /mnd

Leasetarief € 2,250 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 2,004 /mnd

Leasetarief € 1,662 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 200 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,579 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,237 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 200 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen € 1,868 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,497 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 200 /mnd
Elektriciteit € 71 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €49,483. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 350 - 690 km

Stad - Winter 470 km
Snelweg - Winter 350 km
Gecombineerd - Winter 410 km
Stad - Zomer 690 km
Snelweg - Zomer 450 km
Gecombineerd - Zomer 555 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 2.7 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 485 km
Totaal Vermogen * 451 kW (613 pk)
Totaal Koppel * 931 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 100.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 17 kW AC
Laadtijd (0->485 km) † 6u45m
Laadsnelheid † 72 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 94.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting Supercharger
Snellaadvermogen 120 kW DC
Snellaadtijd (49->388 km) 35 min
Snellaadsnelheid 580 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 24A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 10u15m en een laadsnelheid van 48 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 485 km
Verbruik Voertuig 19.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 613 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 15.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 13.6 - 26.9 kWh/100km

Stad - Winter 20.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 26.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 22.9 kWh/100km
Stad - Zomer 13.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer 20.9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 16.9 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2241 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 895 L
Baggageruimte Max 1792 L
Lengte 4979 mm
Breedte 1964 mm
Hoogte 1445 mm
Wielbasis 2960 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S 75DTesla Model S 75D €63,100 goedkoper 95 km minder actieradius 63% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 7% langzamer snelladen
Tesla Model S 100DTesla Model S 100D €40,050 goedkoper 5 km meer actieradius 59% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Porsche Mission EPorsche Mission E €315 duurder 35 km minder actieradius 30% langzamere acceleratie 3% meer stroomverbruik 117% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model S P100D (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model S P100D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 48u15m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 30 uur 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 15 uur 32 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 10u15m 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x24A 17 kW † 6u45m 72 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Tesla Model S P100D (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model S P100D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
Urban Supercharger (72 kW DC) 72 kW 60 min 340 km/u
Supercharger (145 kW DC) 120 kW † 35 min 580 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model S P100D

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model S P100D heeft een prijs vanaf €149,685. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €203 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €258 per maand.

De Tesla Model S P100D is te leasen vanaf ongeveer €2,250 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model S P100D is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model S P100D is 451 kW (613 pk). Het geschatte maximale koppel is 931 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model S P100D heeft een capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 94 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 485 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 350 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 690 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 17 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 24A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 10 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 48 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 48 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 120 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 335 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model S P100D is ongeveer 19.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model S P100D stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model S op de officiële site van Tesla.

Naar de Model S op de website van Tesla.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model S P90DL, die leverbaar was van april 2016 tot juni 2016. Het vorige model was €11985 goedkoper, had 95 km minder actieradius, 11% langzamere acceleratie en 15% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model S P90DL