BMW i3 94 Ah REx

Elektrisch met Extender - 22% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 42,736

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Juli 2016
Leverbaar tot Augustus 2017

Leasen vanaf € 625 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 310 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 396 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 30-34 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €41,500. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 679 /mnd

Leasetarief € 625 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 46 /mnd
Brandstof € 8 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 681 /mnd

Leasetarief € 474 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 66 /mnd
Elektriciteit € 46 /mnd
Brandstof € 8 /mnd
Onderhoud € 55 /mnd

Zakelijk - Kopen € 560 /mnd

Afschrijving excl. rente € 353 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 66 /mnd
Elektriciteit € 46 /mnd
Brandstof € 8 /mnd
Onderhoud € 55 /mnd

Particulier - Kopen € 657 /mnd

Afschrijving excl. rente € 427 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 66 /mnd
Elektriciteit € 56 /mnd
Brandstof € 9 /mnd
Onderhoud € 67 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €14,128. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.1 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 170 km
Actieradius Brandstof 130 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 33.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->170 km) † 4u30m
Laadsnelheid † 39 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 27.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (17->136 km) 25 min
Snellaadsnelheid 280 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 8u45m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 170 km
Verbruik Voertuig 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 240 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 11.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 0.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 12 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5.3 l/100km
» CO2 Uitstoot 124 g/km
Bereik NEDC 170 km
Totaalbereik NEDC 410 km
Tankinhoud 9 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 0.0 / 0.0 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 0 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 6.9 l/100km
» CO2 Uitstoot 162 g/km
Bereik Praktijk 130 km
Totaalbereik Praktijk 300 km
Motorinhoud 647 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1365 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Lengte 3999 mm
Breedte 1775 mm
Hoogte 1578 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW i3 60 Ah RExBMW i3 60 Ah REx €2,746 goedkoper 50 km minder actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 11% langzamer snelladen
BMW i3 60 AhBMW i3 60 Ah €7,236 goedkoper 40 km minder actieradius 11% snellere acceleratie 9% minder stroomverbruik 4% langzamer snelladen
BMW i3 94 AhBMW i3 94 Ah €4,509 goedkoper Zelfde actieradius 10% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 94 Ah REx (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 94 Ah REx. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 8u45m 20 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 4u30m 39 km/u
Optionele 11.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 3 uur 58 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 3 uur 58 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 94 Ah REx (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 94 Ah REx. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 25 min 280 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 25 min 280 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 25 min 280 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 94 Ah REx

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3 94 Ah REx was leverbaar tussen juli 2016 en augustus 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3 94 Ah REx voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 94 Ah REx heeft een prijs vanaf €42,736. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €310 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €396 per maand.

De BMW i3 94 Ah REx is te leasen vanaf ongeveer €625 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 94 Ah REx is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de BMW i3 94 Ah REx is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 94 Ah REx heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 94 Ah REx is ongeveer 16.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i3 94 Ah REx heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 130 kilometer, waarvan ongeveer 170 kilometer volledig elektrisch.Bij elektrisch rijden zal de ".strtolower($ICE_Fuel)."motor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.9 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 0.0 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i3 94 Ah REx hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 0.5 l/100km en een actieradius van 170 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i3 94 Ah REx geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i3 94 Ah REx dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 162 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 0 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 12 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.