BMW i3 94 Ah

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 38,227Prijs vanaf

27.2 kWhAccu Bruikbaar

170 kmActieradius

16.0 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
BMW i3BMW i3

Prijs vanaf € 38,227

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Juli 2016
Leverbaar tot Augustus 2017

Leasen vanaf € 475 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 50 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 64 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €36,991.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 598 /mnd

Leasetarief € 550 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 576 /mnd

Leasetarief € 424 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 60 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen € 468 /mnd

Afschrijving excl. rente € 316 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 60 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen € 554 /mnd

Afschrijving excl. rente € 382 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 60 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €12,637. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 115 - 260 km

Stad - Winter 170 km
Snelweg - Winter 115 km
Gecombineerd - Winter 140 km
Stad - Zomer 260 km
Snelweg - Zomer 150 km
Gecombineerd - Zomer 195 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.3 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 170 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 33.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->170 km) † 4u30m
Laadsnelheid † 39 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 27.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (17->136 km) 30 min
Snellaadsnelheid 230 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 8u45m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 170 km
Verbruik Voertuig 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 312 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 8.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.5 - 23.7 kWh/100km

Stad - Winter 16.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 23.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.4 kWh/100km
Stad - Zomer 10.5 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 13.9 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1320 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Lengte 3999 mm
Breedte 1775 mm
Hoogte 1578 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Renault Zoe Q90Renault Zoe Q90 €4,637 goedkoper 60 km meer actieradius 85% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 14% langzamer snelladen
Nissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWh €4,637 goedkoper Zelfde actieradius 58% langzamere acceleratie 3% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Hyundai IONIQ ElectricHyundai IONIQ Electric €4,232 goedkoper 25 km meer actieradius 36% langzamere acceleratie 10% minder stroomverbruik 46% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 94 Ah (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 94 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 8u45m 20 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 4u30m 39 km/u
Optionele 11.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 3 uur 58 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 3 uur 58 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 94 Ah (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 94 Ah.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 30 min 230 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 230 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 230 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 94 Ah

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3 94 Ah was leverbaar tussen juli 2016 en augustus 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3 94 Ah voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de BMW i3 94 Ah (2016) is een nieuw model bekend: BMW i3 (2017).

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 94 Ah heeft een prijs vanaf €38,227. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €50 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €64 per maand.

De BMW i3 94 Ah is te leasen vanaf ongeveer €475 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 94 Ah is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 94 Ah is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 115 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 260 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 94 Ah is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3 94 Ah stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de BMW i3 60 Ah, die leverbaar was van september 2013 tot februari 2017. Het vorige model was €2727 goedkoper, had 40 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en 9% minder stroomverbruik.

Voorgaand model BMW i3 60 Ah