Tesla Model 3 Standard Range
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 43 500 *Prijs vanaf
40.0 kWh *Accu Bruikbaar
265 km *Actieradius
151 Wh/km *Verbruik
Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?
Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.Meer informatie
De status van deze elektrische auto is onzeker
De Tesla Model 3 wordt sinds 6 februari in Nederland geleverd. Initieel waren alleen de Long Range Dual Motor en Performance uitvoeringen hier beschikbaar. De goedkoopste Standard Range uitvoering werd later verwacht. Tesla heeft op 28 februari aangekondigd dat de Standard Range vanaf april leverbaar zou worden in Noord-Amerika, maar inmiddels is deze uitvoering daar alleen nog maar 'off-the-menu' te bestellen. Het is momenteel sterk de vraag of de Standard Range ooit in Nederland leverbaar gaat worden. Tesla heeft sinds 12 april wel de Standard Range Plus bestelbaar gemaakt in Nederland.Alle specificaties met een * zijn schattingen.
Vergelijkbare elektrische auto's
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Richtprijs vanaf * € 43 500
Bestelbaar | Onbekend |
Verwacht vanaf | Onbekend |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 525 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 172 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 230 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 190 - 395 km
Stad - Winter * | 255 km |
Snelweg - Winter * | 190 km |
Gecombineerd - Winter * | 220 km |
Stad - Zomer * | 395 km |
Snelweg - Zomer * | 250 km |
Gecombineerd - Zomer * | 310 km |
Zakelijk - Operational Lease * € 695 /mnd
Leasetarief | € 650 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease * € 643 /mnd
Leasetarief | € 483 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 67 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 48 /mnd |
Zakelijk - Kopen * € 520 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 360 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 67 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 48 /mnd |
Particulier - Kopen * € 615 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 435 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 67 /mnd |
Elektriciteit | € 55 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 58 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 5.9 sec |
Topsnelheid | 210 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 265 km |
Totaal Vermogen * | 165 kW (224 pk) |
Totaal Koppel * | 400 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 50.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->265 km) | 4u30m |
Laadsnelheid | 62 km/u |
Kosten Publiek Laden | €4,98 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 40.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Linkerzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) * | 100 kW DC |
Snellaadtijd (27->212 km) * | 22 min |
Snellaadsnelheid * | 500 km/u |
Kosten Snelladen | €3,77 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 265 km |
Verbruik Voertuig * | 151 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.7 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 101 - 211 Wh/km
Stad - Winter * | 157 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 211 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 182 Wh/km |
Stad - Zomer * | 101 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 160 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 129 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 96% |
Inzittend Kind | 86% |
Jaar van Beoordeling | 2019 |
Kwetsbare Weggebruikers | 74% |
Safety Assist | 94% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4694 mm |
Breedte | 1850 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1443 mm |
Wielbasis | 2875 mm |
Massa Rijklaar * | 1611 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Bagageruimte | 542 L |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Bagageruimte Voor | Geen Data |
Daklast Maximaal | 70 kg |
Trekhaak Mogelijk | Ja |
Trekgewicht Ongeremd | 750 kg |
Trekgewicht Geremd | 910 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 2 plaatsen |
Draaicirkel | 11,8 m |
Platform | Geen Data |
Carrosserie | Sedan |
Segment | D - Middenklasse |
Dakrails | Nee |
EV Specifiek Platform | Geen Data |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 108 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 144 /mnd |
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 172 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 230 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 222 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 296 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's


Opladen van Tesla Model 3 Standard Range (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model 3 Standard Range. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 20u30m | 13 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 12u45m | 21 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 8u15m | 32 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 6u30m | 41 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 4u30m | 59 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 4u30m | 59 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 4u30m | 59 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,32
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,72
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€4,98
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,04
|
Snelladen van Tesla Model 3 Standard Range (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model 3 Standard Range.
Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Model 3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 39 min | 280 km/u |
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) | 75 kW | 60 kW † | 29 min | 380 km/u |
Supercharger v2 (150 kW DC) | 100 kW † | 82 kW † | 22 min | 500 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Supercharger (NL) |
€0,25
€3,77
|
Snelladen (laag) | €0,35€5,28
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€8,91
|
Snelladen (hoog) | €0,69€10,42
|
(Advertisement)
Nieuws over de Tesla Model 3 Standard Range

Crashtest: Waarom de Tesla Model 3 een van de veiligste auto’s ooit is
Gepubliceerd: 16 oktober 2019 16:01 | ZERauto.nl De Tesla Model 3 is een van de veiligste auto’s ter wereld. De elektrische sedan krijgt topscores van veiligheidsorganisaties in Noord-Amerika, Europa en Australië. De Amerikaanse pioniers zijn maar al te trots op deze resultaten en geven nu een kijkje in de keuken.Alles over de Tesla Model 3 Standard Range
Prijs, lease en bijtelling
De Tesla Model 3 Standard Range heeft een geschatte prijs vanaf €43 500. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €172 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €230 per maand.
De Tesla Model 3 Standard Range is te leasen vanaf ongeveer €525 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Tesla Model 3 Standard Range is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model 3 Standard Range is 165 kW (224 pk). Het geschatte maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 210 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Tesla Model 3 Standard Range heeft een geschatte capaciteit van 50 kWh. Daarvan is 40 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 265 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 190 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 395 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 82 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 185 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Tesla Model 3 Standard Range is ongeveer 15,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 21,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,1 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Tesla Model 3 Standard Range stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Tesla
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model 3 op de officiële site van Tesla.