Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Plug-in Hybride

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Toyota Prius Plug-in HybridToyota Prius Plug-in Hybrid
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 37 995

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Mei 2017
Leverbaar tot Mei 2019
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 258 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 350 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 33-38 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €36 910.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 29 - 55 km

Stad - Winter 40 km
Snelweg - Winter 29 km
Gecombineerd - Winter 34 km
Stad - Zomer 55 km
Snelweg - Zomer 37 km
Gecombineerd - Zomer 46 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.8 sec
Topsnelheid 162 km/u
Actieradius Elektrisch 40 km
Actieradius Brandstof 1100 km
Totaal Vermogen 90 kW (122 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Voor
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 8.8 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->40 km) 2u15m
Laadsnelheid 18 km/u
Kosten Publiek Laden €5,78 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.0 kWh
Snellaadaansluiting -
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -
Kosten Snelladen -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 40 km
Verbruik Voertuig 17,5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 50 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 14 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 12,7 - 24,1 kWh/100km

Stad - Winter 17,5 kWh/100km
Snelweg - Winter 24,1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 20,6 kWh/100km
Stad - Zomer 12,7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18,9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 15,2 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 1 l/100km
» CO2 Uitstoot 22 g/km
Na Accu Leeg NEDC 3 l/100km
» CO2 Uitstoot 70 g/km
Bereik NEDC 1433 km
Totaalbereik NEDC 1483 km
Tankinhoud 43 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 0,8 / 2,3 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 19 / 54 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 3,9 l/100km
» CO2 Uitstoot 92 g/km
Bereik Praktijk 1100 km
Totaalbereik Praktijk 1140 km
Motorinhoud 1798 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4645 mm
Breedte 1760 mm
Hoogte 1470 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1505 kg
Baggageruimte 360 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 10,2 m
Carrosserie Liftback Sedan
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai IONIQ Plug-inHyundai IONIQ Plug-in €8,000 goedkoper Zelfde actieradius 10% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik
Kia Optima Plug-in HybridKia Optima Plug-in Hybrid €3,480 duurder 10 km minder actieradius 20% snellere acceleratie 49% meer stroomverbruik
Kia Optima Sportswagon PHEVKia Optima Sportswagon PHEV €4,980 duurder 5 km minder actieradius 15% snellere acceleratie 47% meer stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Toyota Prius Plug-in Hybrid (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Toyota Prius Plug-in Hybrid. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 3u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u15m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 18 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 18 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 18 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,85
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,15
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,78
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,00
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Toyota Prius Plug-in Hybrid

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Toyota Prius Plug-in Hybrid was leverbaar tussen mei 2017 en mei 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Toyota Prius Plug-in Hybrid voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) is een nieuw model bekend: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2019).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Toyota Prius Plug-in Hybrid is €37 995. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Toyota Prius Plug-in Hybrid is 90 kW (122 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 162 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Toyota Prius Plug-in Hybrid heeft een capaciteit van 8,8 kWh. Daarvan is 7 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 40 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 29 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 55 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 3 uur 45 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Toyota Prius Plug-in Hybrid is ongeveer 17,5 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Toyota Prius Plug-in Hybrid heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 1,100 kilometer, waarvan ongeveer 40 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 3.9 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.8 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 2.3 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Toyota Prius Plug-in Hybrid hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.0 l/100km en een actieradius van 1,433 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Toyota Prius Plug-in Hybrid geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Toyota Prius Plug-in Hybrid dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 92 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 19 g/km bij een rit van 50 kilometer en 54 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 22 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Toyota

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Prius op de officiële site van Toyota.

Naar de Prius op de website van Toyota.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Toyota Prius Plug-In, die leverbaar was van maart 2012 tot november 2016. Het vorige model was €3545 goedkoper, had 23 km minder actieradius, 9% snellere acceleratie en 14% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Toyota Prius Plug-In