Hyundai IONIQ Electric

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 34,295Prijs vanaf

28.0 kWhAccu Bruikbaar

195 kmActieradius

14.4 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 34,295

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Oktober 2016
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 500 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 45 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 58 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €33,367. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 544 /mnd

Leasetarief € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 521 /mnd

Leasetarief € 381 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 55 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Zakelijk - Kopen € 423 /mnd

Afschrijving excl. rente € 283 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 55 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Particulier - Kopen € 501 /mnd

Afschrijving excl. rente € 343 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 55 /mnd
Elektriciteit € 53 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 50 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,337. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 135 - 290 km

Stad - Winter 185 km
Snelweg - Winter 135 km
Gecombineerd - Winter 160 km
Stad - Zomer 290 km
Snelweg - Zomer 180 km
Gecombineerd - Zomer 225 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.9 sec
Topsnelheid 165 km/u
Actieradius Elektrisch 195 km
Totaal Vermogen 88 kW (120 pk)
Totaal Koppel 295 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 30.5 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->195 km) † 5 uur
Laadsnelheid † 39 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 28.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 70 kW DC
Snellaadtijd (20->156 km) 20 min
Snellaadsnelheid 410 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 9 uur en een laadsnelheid van 22 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 195 km
Verbruik Voertuig 14.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 280 km
Verbruik Normering 11.5 kWh/100km
Verbruik Voertuig 10.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 9.7 - 20.7 kWh/100km

Stad - Winter 15.1 kWh/100km
Snelweg - Winter 20.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 17.5 kWh/100km
Stad - Zomer 9.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 15.6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 12.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1420 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 455 L
Baggageruimte Max 1410 L
Lengte 4470 mm
Breedte 1820 mm
Hoogte 1450 mm
Wielbasis 2700 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Opel Ampera-eOpel Ampera-e €12,404 duurder 145 km meer actieradius 26% snellere acceleratie 17% meer stroomverbruik 37% langzamer snelladen
Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf €5,245 duurder 5 km meer actieradius 3% snellere acceleratie 11% meer stroomverbruik 49% langzamer snelladen
Nissan LeafNissan Leaf €595 duurder 45 km meer actieradius 15% snellere acceleratie 10% meer stroomverbruik 32% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Hyundai IONIQ Electric (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Hyundai IONIQ Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14u30m 14 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 9 uur 22 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5 uur 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 9 uur 22 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5 uur 39 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Hyundai IONIQ Electric (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Hyundai IONIQ Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 25 min 320 km/u
CCS (100 kW DC) 70 kW † 20 min 410 km/u
CCS (150 kW DC) 70 kW † 20 min 410 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Hyundai IONIQ Electric

Prijs, lease en bijtelling

De Hyundai IONIQ Electric heeft een prijs vanaf €34,295. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €45 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €58 per maand.

De Hyundai IONIQ Electric is te leasen vanaf ongeveer €500 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Hyundai IONIQ Electric is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Hyundai IONIQ Electric is 88 kW (120 pk). Het maximale koppel is 295 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 165 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Hyundai IONIQ Electric heeft een geschatte capaciteit van 30,5 kWh. Daarvan is 28 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 195 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 135 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 290 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur en een laadsnelheid van 22 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 70 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 135 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Hyundai IONIQ Electric is ongeveer 14.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 20.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 9.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Hyundai IONIQ Electric stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Hyundai

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de IONIQ op de officiële site van Hyundai.

Naar de IONIQ op de website van Hyundai.