Tesla Model X 75D

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 93,335Prijs vanaf

72.5 kWh *Accu Bruikbaar

330 kmActieradius

22.0 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 93,335

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Oktober 2016
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,400 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 126 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 161 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.Fiscale vanafprijs is €92,850.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,467 /mnd

Leasetarief € 1,400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 67 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,315 /mnd

Leasetarief € 1,036 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 129 /mnd
Elektriciteit € 67 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,050 /mnd

Afschrijving excl. rente € 771 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 129 /mnd
Elektriciteit € 67 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen € 1,243 /mnd

Afschrijving excl. rente € 933 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 129 /mnd
Elektriciteit € 81 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €30,855. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 235 - 475 km

Stad - Winter 330 km
Snelweg - Winter 235 km
Gecombineerd - Winter 280 km
Stad - Zomer 475 km
Snelweg - Zomer 300 km
Gecombineerd - Zomer 370 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.2 sec
Topsnelheid 210 km/u
Actieradius Elektrisch 330 km
Totaal Vermogen 245 kW (333 pk)
Totaal Koppel 525 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 75.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 17 kW AC
Laadtijd (0->330 km) † 5u15m
Laadsnelheid † 64 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 72.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting Supercharger
Snellaadvermogen 120 kW DC
Snellaadtijd (33->264 km) 30 min
Snellaadsnelheid 460 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 24A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 7u45m en een laadsnelheid van 43 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 330 km
Verbruik Voertuig 22.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.5 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 417 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 17.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 15.3 - 30.9 kWh/100km

Stad - Winter 22.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 30.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 25.9 kWh/100km
Stad - Zomer 15.3 kWh/100km
Snelweg - Zomer 24.2 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 19.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2390 kg
Zitplaatsen 7 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max 2492 L
Lengte 5037 mm
Breedte 2271 mm
Hoogte 1684 mm
Wielbasis 2965 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €13,005 goedkoper 70 km meer actieradius 8% snellere acceleratie 3% minder stroomverbruik 9% langzamer snelladen
Tesla Model X 100DTesla Model X 100D €19,650 duurder 90 km meer actieradius 6% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 9% sneller snelladen
Tesla Model X P100DTesla Model X P100D €65,600 duurder 80 km meer actieradius 40% snellere acceleratie 4% meer stroomverbruik 7% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model X 75D (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model X 75D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 37u15m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u15m 14 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 7u45m 43 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x24A 17 kW † 5u15m 64 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Tesla Model X 75D (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model X 75D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
Urban Supercharger (72 kW DC) 72 kW 45 min 300 km/u
Supercharger (145 kW DC) 120 kW † 30 min 460 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model X 75D

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model X 75D heeft een prijs vanaf €93,335. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €126 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €161 per maand.

De Tesla Model X 75D is te leasen vanaf ongeveer €1,400 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model X 75D is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model X 75D is 245 kW (333 pk). Het maximale koppel is 525 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 210 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model X 75D heeft een capaciteit van 75 kWh. Daarvan is 72,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 330 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 235 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 475 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 17 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 24A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 7 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 43 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 37 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 120 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 230 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model X 75D is ongeveer 22.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 30.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model X 75D stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model X op de officiële site van Tesla.

Naar de Model X op de website van Tesla.