Volvo V60 D6 AWD

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 57,975

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf April 2015
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 850 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 425 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 541 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 88-95 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.Fiscale vanafprijs is €56,765.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 959 /mnd

Leasetarief € 850 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 24 /mnd
Brandstof € 85 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 991 /mnd

Leasetarief € 644 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 91 /mnd
Verzekering € 85 /mnd
Elektriciteit € 24 /mnd
Brandstof € 85 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd

Zakelijk - Kopen € 826 /mnd

Afschrijving excl. rente € 479 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 91 /mnd
Verzekering € 85 /mnd
Elektriciteit € 24 /mnd
Brandstof € 85 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd

Particulier - Kopen € 963 /mnd

Afschrijving excl. rente € 580 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 91 /mnd
Verzekering € 85 /mnd
Elektriciteit € 29 /mnd
Brandstof € 103 /mnd
Onderhoud € 75 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €0.98 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €19,165. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €0.98 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €0.98 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.18 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 21 - 42 km

Stad - Winter 31 km
Snelweg - Winter 21 km
Gecombineerd - Winter 25 km
Stad - Zomer 42 km
Snelweg - Zomer 26 km
Gecombineerd - Zomer 32 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.0 sec
Topsnelheid 230 km/u
Actieradius Elektrisch 25 km
Actieradius Brandstof 640 km
Totaal Vermogen 206 kW (280 pk)
Totaal Koppel 640 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Diesel

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 11.2 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->25 km) 2u45m
Laadsnelheid 10 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 8.0 kWh
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 25 km
Verbruik Voertuig 32.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.6 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 50 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 19.0 - 38.1 kWh/100km

Stad - Winter 25.8 kWh/100km
Snelweg - Winter 38.1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 32.0 kWh/100km
Stad - Zomer 19.0 kWh/100km
Snelweg - Zomer 30.8 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 25.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 1.8 l/100km
» CO2 Uitstoot 48 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5.4 l/100km
» CO2 Uitstoot 145 g/km
Bereik NEDC 833 km
Totaalbereik NEDC 883 km
Tankinhoud 45 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 2.1 / 4.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 56 / 124 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 7.0 l/100km
» CO2 Uitstoot 188 g/km
Bereik Praktijk 640 km
Totaalbereik Praktijk 665 km
Motorinhoud 2,400 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1880 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 310 L
Baggageruimte Max 1131 L
Lengte 4635 mm
Breedte 1865 mm
Hoogte 1484 mm
Wielbasis 2776 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volvo V60 D5 AWDVolvo V60 D5 AWD €3,000 goedkoper Zelfde actieradius 15% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik
Mercedes C 350e Plug-In EstateMercedes C 350e Plug-In Estate €2,020 duurder Zelfde actieradius 3% langzamere acceleratie 38% minder stroomverbruik
Volkswagen Passat GTE VariantVolkswagen Passat GTE Variant €10,805 goedkoper 5 km meer actieradius 27% langzamere acceleratie 17% minder stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volvo V60 D6 AWD (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volvo V60 D6 AWD. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4u15m 6 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u45m 10 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 10 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 10 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 10 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Volvo V60 D6 AWD

Prijs, lease en bijtelling

De Volvo V60 D6 AWD heeft een prijs vanaf €57,975. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €425 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €541 per maand.

De Volvo V60 D6 AWD is te leasen vanaf ongeveer €850 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volvo V60 D6 AWD is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Volvo V60 D6 AWD is 206 kW (280 pk). Het maximale koppel is 640 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 230 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volvo V60 D6 AWD heeft een capaciteit van 11,2 kWh. Daarvan is 8 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 25 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 21 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 42 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur 15 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volvo V60 D6 AWD is ongeveer 32.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 38.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 19.0 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Volvo V60 D6 AWD heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 640 kilometer, waarvan ongeveer 25 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het dieselverbruik op ongeveer 7.0 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 2.1 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 4.6 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde dieselverbruik van de Volvo V60 D6 AWD hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.8 l/100km en een actieradius van 833 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Volvo V60 D6 AWD geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Volvo V60 D6 AWD dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de dieselmotor is een uitstoot van ongeveer 188 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 56 g/km bij een rit van 50 kilometer en 124 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 48 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volvo

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de V60 op de officiële site van Volvo.

Naar de V60 op de website van Volvo.