Volvo XC-90 T8 Twin-Engine

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 81,875

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Oktober 2014
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,150 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 603 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 767 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 116-131 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.Fiscale vanafprijs is €80,565.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,323 /mnd

Leasetarief € 1,150 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 150 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,421 /mnd

Leasetarief € 909 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 115 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 150 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,189 /mnd

Afschrijving excl. rente € 677 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 115 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 150 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd

Particulier - Kopen € 1,388 /mnd

Afschrijving excl. rente € 819 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 115 /mnd
Elektriciteit € 28 /mnd
Brandstof € 181 /mnd
Onderhoud € 121 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €27,066. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 15 - 30 km

Stad - Winter 23 km
Snelweg - Winter 15 km
Gecombineerd - Winter 18 km
Stad - Zomer 30 km
Snelweg - Zomer 18 km
Gecombineerd - Zomer 23 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.8 sec
Topsnelheid 230 km/u
Actieradius Elektrisch 20 km
Actieradius Brandstof 820 km
Totaal Vermogen 288 kW (392 pk)
Totaal Koppel 640 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 10.4 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->20 km) 2u30m
Laadsnelheid 8 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.5 kWh
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 20 km
Verbruik Voertuig 37.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 4.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 40 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 18.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 25.0 - 50.0 kWh/100km

Stad - Winter 32.6 kWh/100km
Snelweg - Winter 50.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 41.7 kWh/100km
Stad - Zomer 25.0 kWh/100km
Snelweg - Zomer 41.7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 32.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 56 g/km
Na Accu Leeg NEDC 6.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 153 g/km
Bereik NEDC 1077 km
Totaalbereik NEDC 1117 km
Tankinhoud 70 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 3.4 / 5.9 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 80 / 139 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 8.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 200 g/km
Bereik Praktijk 820 km
Totaalbereik Praktijk 840 km
Motorinhoud 1,969 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 2199 kg
Zitplaatsen 7 personen
Baggageruimte 640 L
Baggageruimte Max 1816 L
Lengte 4950 mm
Breedte 1931 mm
Hoogte 1775 mm
Wielbasis 2984 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Audi Q7 E-TronAudi Q7 E-Tron €10,450 duurder 15 km meer actieradius 7% langzamere acceleratie 14% meer stroomverbruik
BMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40e €12,677 duurder Zelfde actieradius 17% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik
Mercedes GLE 500e Plug-InMercedes GLE 500e Plug-In €12,004 duurder 5 km minder actieradius 9% snellere acceleratie 28% meer stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volvo XC-90 T8 Twin-Engine (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4 uur 5 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u30m 8 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 8 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine

Prijs, lease en bijtelling

De Volvo XC-90 T8 Twin-Engine heeft een prijs vanaf €81,875. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €603 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €767 per maand.

De Volvo XC-90 T8 Twin-Engine is te leasen vanaf ongeveer €1,150 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volvo XC-90 T8 Twin-Engine is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine is 288 kW (392 pk). Het maximale koppel is 640 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 230 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine heeft een capaciteit van 10,4 kWh. Daarvan is 7,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 20 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 15 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 30 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine is ongeveer 37.5 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 4.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 50.0 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 25.0 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Volvo XC-90 T8 Twin-Engine heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 820 kilometer, waarvan ongeveer 20 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 8.5 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 3.4 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 5.9 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.5 l/100km en een actieradius van 1,077 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Volvo XC-90 T8 Twin-Engine geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Volvo XC-90 T8 Twin-Engine dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 200 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 80 g/km bij een rit van 50 kilometer en 139 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 56 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volvo

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de XC-90 op de officiële site van Volvo.

Naar de XC-90 op de website van Volvo.