Volkswagen Passat GTE Variant

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Let op: de bijtelling voor dit voertuig is in 2017 omhoog gegaan!

Vanaf 1 januari 2017 geldt een bijtelling van 22% voor alle voertuigen die niet volledig elektrisch zijn.
Kijk op ons blog voor meer informatie over de bijtelling.

Prijs vanaf € 46,150

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Juni 2014
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 700 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) € 345 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) € 440 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 34-38 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 821 /mnd

Leasetarief € 700 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 24 /mnd
Brandstof € 97 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 794 /mnd

Leasetarief € 512 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 36 /mnd
Verzekering € 70 /mnd
Elektriciteit € 24 /mnd
Brandstof € 97 /mnd
Onderhoud € 55 /mnd

Zakelijk - Kopen € 663 /mnd

Afschrijving excl. rente € 381 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 36 /mnd
Verzekering € 70 /mnd
Elektriciteit € 24 /mnd
Brandstof € 97 /mnd
Onderhoud € 55 /mnd

Particulier - Kopen € 781 /mnd

Afschrijving excl. rente € 462 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 36 /mnd
Verzekering € 70 /mnd
Elektriciteit € 29 /mnd
Brandstof € 117 /mnd
Onderhoud € 67 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5800 km / 14200 km. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €15,256. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 5800 km / 14200 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5800 km / 14200 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5800 km / 14200 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Actieradius in de praktijk (Elektrisch)29 km

Stad - Winter 35 km
Snelweg - Winter 21 km
Gecombineerd - Winter 30 km
Stad - Zomer 45 km
Snelweg - Zomer 30 km
Gecombineerd - Zomer 35 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en wegdek. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u 7.6 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch 29 km
Actieradius Brandstof 801 km
Totaal Vermogen 160 kW (217 pk)
Totaal Koppel 400 Nm
Aandrijving Voor
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 9.9 kWh
Stekker Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->29km) 2u30m
Laadsnelheid 12 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar * 8.0 kWh
Snellaadstekker -
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd (3->23km) -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

Actieradius NEDC 50 km
Verbruik NEDC 16.0 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC 1.8 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk 29 km
Verbruik Praktijk 27.5 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk 3.1 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Energieverbruik in de praktijk27.5 kWh/100km

Stad - Winter 22.9 kWh/100km
Snelweg - Winter 38.1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 26.7 kWh/100km
Stad - Zomer 17.8 kWh/100km
Snelweg - Zomer 26.7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 22.9 kWh/100km

Brandstofverbruik

Na Accu Leeg NEDC 4.8 l/100km
» CO2 Uitstoot 113 g/km
Gecombineerd NEDC 1.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 37 g/km
Bereik NEDC 1,042 km
Totaalbereik NEDC 1,092 km
Na Accu Leeg Praktijk 6.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 146 g/km
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 1.9 / 4.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 45 / 96 g/km
Bereik Praktijk 801 km
Totaalbereik Praktijk 830 km

Maten en Gewichten

Gewicht 1,635 kg
Zitplaatsen 5 personen
Tankinhoud 50 l
Lengte 4,767 mm
Breedte 1,832 mm
Hoogte 1,477 mm
* = schatting. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volvo V60 D5 AWDVolvo V60 D5 AWD 8845 Euro duurder 2 km minder actieradius 9% snellere acceleratie 9% meer stroomverbruik 12% meer brandstofverbruik
Volkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTE 1500 Euro goedkoper 1 km meer actieradius 3% snellere acceleratie 1% minder stroomverbruik Zelfde brandstofverbruik
BMW 330eBMW 330e 2160 Euro goedkoper 4 km minder actieradius 20% snellere acceleratie 12% minder stroomverbruik 10% meer brandstofverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen Passat GTE Variant

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen Passat GTE Variant. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 4 uur 7 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 2u30m 12 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 32A 7.4 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen Passat GTE Variant. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
Niet mogelijk - - -

(Advertentie)

Alles over de Volkswagen Passat GTE Variant

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen Passat GTE Variant heeft een prijs vanaf €46,150. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €345 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €440 per maand.

De Volkswagen Passat GTE Variant is te leasen vanaf ongeveer 700 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen Passat GTE Variant is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen Passat GTE Variant is 217 pk. Het maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen Passat GTE Variant heeft een capaciteit van 9.9 kWh. Daarvan is 8.0 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het laadvermogen is 3.7 kW AC. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur. Snelladen is niet mogelijk.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volkswagen Passat GTE Variant is ongeveer 27.5 kWh per 100 kilometer in elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Bij het rijden in elektrische modus wordt door de auto geen CO2 uitgestoten.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Volkswagen Passat GTE Variant heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 801 kilometer, waarvan ongeveer 29 kilometer volledig elektrisch. Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.2 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 1.9 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 4.1 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Volkswagen Passat GTE Variant hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.6 l/100km en een actieradius van 1,042 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Volkswagen Passat GTE Variant geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Volkswagen Passat GTE Variant dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 146 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 45 g/km bij een rit van 50 kilometer en 96 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 37 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Passat GTE op de officiële site van Volkswagen.

Naar de Passat GTE op de website van Volkswagen.