Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Volkswagen Golf GTE

Plug-in Hybride

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Volkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTE
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 38 190

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van September 2014
Leverbaar tot Maart 2017
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 286 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 364 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 33-38 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.6 sec
Topsnelheid 217 km/u
Actieradius Elektrisch 35 km
Actieradius Brandstof 680 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 350 Nm
Aandrijving Voor
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 8.7 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->35 km) 2u30m
Laadsnelheid 15 km/u
Kosten Publiek Laden €6,96 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.4 kWh
Snellaadaansluiting -
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -
Kosten Snelladen -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 35 km
Verbruik Voertuig 21,1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 50 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 14,8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 1,5 l/100km
» CO2 Uitstoot 35 g/km
Na Accu Leeg NEDC 4,5 l/100km
» CO2 Uitstoot 106 g/km
Bereik NEDC 889 km
Totaalbereik NEDC 939 km
Tankinhoud 40 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 1,8 / 3,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 42 / 89 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 5,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 136 g/km
Bereik Praktijk 680 km
Totaalbereik Praktijk 715 km
Motorinhoud 1395 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4270 mm
Breedte 1799 mm
Hoogte 1449 mm
Wielbasis 2626 mm
Massa Leeg 1499 kg
Baggageruimte 272 L
Baggageruimte Max 1162 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,9 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Audi A3 Sportback E-TronAudi A3 Sportback E-Tron €2,530 duurder Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik
BMW 225xe Active TourerBMW 225xe Active Tourer €3,292 duurder 10 km minder actieradius 12% snellere acceleratie 16% meer stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen Golf GTE (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen Golf GTE. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u30m 14 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 14 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 14 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 14 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 14 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 14 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,64
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,80
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,96
Publiek Laden (hoog)
€0,40€8,44
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Volkswagen Golf GTE

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Volkswagen Golf GTE was leverbaar tussen september 2014 en maart 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Volkswagen Golf GTE voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Volkswagen Golf GTE (2014) is een nieuw model bekend: Volkswagen Golf GTE (2017).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Volkswagen Golf GTE is €38 190. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen Golf GTE is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen Golf GTE is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 350 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 217 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen Golf GTE heeft een capaciteit van 8,7 kWh. Daarvan is 7,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 35 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volkswagen Golf GTE is ongeveer 21,1 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Volkswagen Golf GTE heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 680 kilometer, waarvan ongeveer 35 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 5.8 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 1.8 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 3.8 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Volkswagen Golf GTE hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.5 l/100km en een actieradius van 889 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Volkswagen Golf GTE geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Volkswagen Golf GTE dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 136 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 42 g/km bij een rit van 50 kilometer en 89 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 35 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Golf GTE op de officiële site van Volkswagen.

Naar de Golf GTE op de website van Volkswagen.