Volkswagen e-Golf

Elektrische Auto

€ 36,190Prijs vanaf

20.5 kWh *Accu Bruikbaar

130 kmActieradius

15.8 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 36,190

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Mei 2014
Leverbaar tot Juni 2016
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 49 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 63 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 10.4 sec
Topsnelheid 140 km/u
Actieradius Elektrisch 130 km
Totaal Vermogen 85 kW (116 pk)
Totaal Koppel 270 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 24.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->130 km) 6u45m
Laadsnelheid 20 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 20.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 44 kW DC
Snellaadtijd (13->104 km) 22 min
Snellaadsnelheid 240 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 130 km
Verbruik Voertuig 15.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 190 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 10.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4255 mm
Breedte 1799 mm
Hoogte 1452 mm
Wielbasis 2631 mm
Massa Leeg 1485 kg
Baggageruimte 380 L
Baggageruimte Max 1270 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,9 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 51 /mnd
Netto (Schijf 4) € 63 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 49 /mnd
Netto (Schijf 4) € 63 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW i3 60 AhBMW i3 60 Ah €690 goedkoper Zelfde actieradius 31% snellere acceleratie 8% minder stroomverbruik 13% sneller snelladen
Mercedes B 250eMercedes B 250e €6,691 duurder 20 km meer actieradius 24% snellere acceleratie 18% meer stroomverbruik Geen snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen e-Golf (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen e-Golf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 10u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 6u45m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6u45m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6u45m 20 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6u45m 20 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6u45m 20 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6u45m 20 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Volkswagen e-Golf (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen e-Golf.

Lees meer over het snelladen van de Volkswagen e-Golf op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 44 kW † 41 kW † 22 min 240 km/u
CCS (175 kW DC) 44 kW † 41 kW † 22 min 240 km/u
CCS (350 kW DC) 44 kW † 41 kW † 22 min 240 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Volkswagen e-Golf

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Volkswagen e-Golf was leverbaar tussen mei 2014 en juni 2016. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Volkswagen e-Golf voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Volkswagen e-Golf (2014) is een nieuw model bekend: Volkswagen e-Golf (2017).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Volkswagen e-Golf is €36,190. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen e-Golf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen e-Golf is 85 kW (116 pk). Het maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 140 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen e-Golf heeft een capaciteit van 24,2 kWh. Daarvan is 20,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 130 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 10 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 44 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 41 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 90 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volkswagen e-Golf is ongeveer 15.8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen e-Golf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen