Toyota Prius Plug-In

Plug-in Hybride - 15% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Toyota Prius Plug-in HybridToyota Prius Plug-in Hybrid

Prijs vanaf € 34,450

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Maart 2012
Leverbaar tot November 2016

Leasen vanaf € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 174 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 224 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 30-34 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 630 /mnd

Leasetarief € 525 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 10 /mnd
Brandstof € 95 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 616 /mnd

Leasetarief € 382 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 10 /mnd
Brandstof € 95 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Zakelijk - Kopen € 519 /mnd

Afschrijving excl. rente € 285 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 10 /mnd
Brandstof € 95 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Particulier - Kopen € 610 /mnd

Afschrijving excl. rente € 345 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 12 /mnd
Brandstof € 115 /mnd
Onderhoud € 50 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 3400 km / 16600 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,388. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 3400 km / 16600 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 3400 km / 16600 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 3400 km / 16600 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 10.7 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch 17 km
Actieradius Brandstof 850 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 207 Nm
Aandrijving Voor
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 4.4 kWh
Laadaansluiting Type 1
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->17 km) 60 min
Laadsnelheid 17 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 3.4 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 17 km
Verbruik Voertuig 20.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 23 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 14.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 49 g/km
Na Accu Leeg NEDC 4.0 l/100km
» CO2 Uitstoot 94 g/km
Bereik NEDC 1116 km
Totaalbereik NEDC 1139 km
Tankinhoud 45 L
Praktijk 25/50/100 km 1.6 / 3.4 / 4.3 l/100km
» CO2 Uitstoot 38 / 80 / 101 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 5.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 122 g/km
Bereik Praktijk 850 km
Totaalbereik Praktijk 867 km
Motorinhoud 1,797 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1390 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 445 L
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte 4480 mm
Breedte 1745 mm
Hoogte 1480 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Toyota Prius Plug-in HybridToyota Prius Plug-in Hybrid €3,545 duurder 23 km meer actieradius 10% langzamere acceleratie 13% minder stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Toyota Prius Plug-In (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Toyota Prius Plug-In. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 1u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 60 min 17 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 60 min 17 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 60 min 17 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 60 min 17 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Toyota Prius Plug-In

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Toyota Prius Plug-In was leverbaar tussen maart 2012 en november 2016. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Toyota Prius Plug-In voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Toyota Prius Plug-In (2012) is een nieuw model bekend: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017).

Prijs, lease en bijtelling

De Toyota Prius Plug-In heeft een prijs vanaf €34,450. De auto heeft een bijtelling van 15%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €174 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €224 per maand.

De Toyota Prius Plug-In is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Toyota Prius Plug-In is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Toyota Prius Plug-In is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 207 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Toyota Prius Plug-In heeft een capaciteit van 4,4 kWh. Daarvan is 3,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 17 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 60 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 1 uur 30 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Toyota Prius Plug-In is ongeveer 20.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Toyota Prius Plug-In heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 850 kilometer, waarvan ongeveer 17 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 5.2 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 1.6 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 3.4 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 4.3 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Toyota Prius Plug-In hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.1 l/100km en een actieradius van 1,116 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Toyota Prius Plug-In geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Toyota Prius Plug-In dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 122 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 38 g/km bij een rit van 25 kilometer, 80 g/km bij een rit van 50 kilometer en 101 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 49 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen