Tesla Model S P90DL

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 133,700Prijs vanaf

85.5 kWh *Accu Bruikbaar

404 kmActieradius

21.2 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model S P90DLTesla Model S P90DL

Prijs vanaf € 133,700

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Juli 2015
Leverbaar tot April 2016

Leasen vanaf € 1,650 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 180 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 232 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 2,039 /mnd

Leasetarief € 1,975 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 64 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,811 /mnd

Leasetarief € 1,484 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 180 /mnd
Elektriciteit € 64 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,432 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,105 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 180 /mnd
Elektriciteit € 64 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen € 1,695 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,337 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 180 /mnd
Elektriciteit € 78 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €44,198. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 3.0 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 404 km
Totaal Vermogen 397 kW (540 pk)
Totaal Koppel 967 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 90.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->404 km) 9u15m
Laadsnelheid 44 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 85.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting Supercharger
Snellaadvermogen 120 kW DC
Snellaadtijd (40->323 km) 40 min
Snellaadsnelheid 420 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 404 km
Verbruik Voertuig 21.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 505 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 16.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 2239 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 895 L
Baggageruimte Max 1792 L
Lengte 4970 mm
Breedte 1964 mm
Hoogte 1445 mm
Wielbasis 2960 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S 90DTesla Model S 90D €34,100 goedkoper 40 km meer actieradius 47% langzamere acceleratie 8% minder stroomverbruik 9% sneller snelladen
Tesla Model S P90DTesla Model S P90D €11,300 goedkoper Zelfde actieradius 10% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model S P90DL (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model S P90DL. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43u45m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 27u15m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u45m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9u15m 44 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 9u15m 44 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43u45m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 27u15m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u45m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9u15m 44 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x32A 22 kW 4u45m 89 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Tesla Model S P90DL (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model S P90DL.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Urban Supercharger (72 kW DC) 72 kW 65 kW 60 min 280 km/u
Supercharger (145 kW DC) 120 kW † 90 kW † 40 min 420 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model S P90DL

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model S P90DL was leverbaar tussen juli 2015 en april 2016. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model S P90DL voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model S P90DL (2015) is een nieuw model bekend: Tesla Model S P90DL (2016).

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model S P90DL heeft een prijs vanaf €133,700. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €180 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €232 per maand.

De Tesla Model S P90DL is te leasen vanaf ongeveer €1,650 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model S P90DL is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model S P90DL is 397 kW (540 pk). Het maximale koppel is 967 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model S P90DL heeft een capaciteit van 90 kWh. Daarvan is 85,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 404 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 120 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 90 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model S P90DL is ongeveer 21.2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model S P90DL stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen