Tesla Model S 70D

Elektrische Auto

€ 84 800Prijs vanaf

66.5 kWh *Accu Bruikbaar

354 kmActieradius

18,8 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model S 70DTesla Model S 70D
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 84 800

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van April 2015
Leverbaar tot April 2016
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 114 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 147 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.4 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch 354 km
Totaal Vermogen 245 kW (333 pk)
Totaal Koppel 525 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 70.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->354 km) 7u15m
Laadsnelheid 50 km/u
Kosten Publiek Laden €6,20 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 66.5 kWh
Snellaadaansluiting Supercharger
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 120 kW DC
Snellaadtijd (35->283 km) 31 min
Snellaadsnelheid 480 km/u
Kosten Snelladen €4,70 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 354 km
Verbruik Voertuig 18,8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 442 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 15 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4970 mm
Breedte 1964 mm
Hoogte 1445 mm
Wielbasis 2960 mm
Massa Leeg 2100 kg
Baggageruimte 895 L
Baggageruimte Max 1792 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 12,4 m
Carrosserie Liftback Sedan
Segment E - Hogere Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 119 /mnd
Netto (Schijf 4) € 147 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 114 /mnd
Netto (Schijf 4) € 147 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S 70Tesla Model S 70 €5,600 goedkoper 15 km minder actieradius 7% langzamere acceleratie 5% meer stroomverbruik 6% langzamer snelladen
Tesla Model S 90DTesla Model S 90D €14,800 duurder 90 km meer actieradius 19% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik 8% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model S 70D (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model S 70D. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u15m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 49 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 49 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u15m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 4u45m 75 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 3u45m 94 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,14
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,38
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,20
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,52
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Tesla Model S 70D (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model S 70D.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 65 kW † 45 min 330 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 120 kW † 95 kW † 31 min 480 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€0,25 €4,70
Snelladen (laag)
€0,35€6,58
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,09
Snelladen (hoog)
€0,69€12,97
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model S 70D

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model S 70D was leverbaar tussen april 2015 en april 2016. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model S 70D voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model S 70D (2015) is een nieuw model bekend: Tesla Model S 70D (2016).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Tesla Model S 70D is €84 800. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model S 70D is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model S 70D is 245 kW (333 pk). Het maximale koppel is 525 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model S 70D heeft een capaciteit van 70 kWh. Daarvan is 66,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 354 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 120 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 95 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model S 70D is ongeveer 18,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model S 70D stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen