Peugeot iOn

Elektrische Auto

€ 29,950Prijs vanaf

14.5 kWhAccu Bruikbaar

90 kmActieradius

16.1 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Peugeot iOnPeugeot iOn
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 29,950

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Januari 2011
Leverbaar tot April 2016
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 39 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 50 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €28,990.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 60 - 140 km

Stad - Winter 90 km
Snelweg - Winter 60 km
Gecombineerd - Winter 75 km
Stad - Zomer 140 km
Snelweg - Zomer 80 km
Gecombineerd - Zomer 100 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 15.9 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 90 km
Totaal Vermogen 47 kW (64 pk)
Totaal Koppel 180 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 16.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 1
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->90 km) 4u45m
Laadsnelheid 20 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 14.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Snellaadvermogen (max) 40 kW DC
Snellaadtijd (9->72 km) 21 min
Snellaadsnelheid 180 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 90 km
Verbruik Voertuig 16.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 150 km
Verbruik Normering 12.5 kWh/100km
Verbruik Voertuig 9.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.4 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10,4 - 24.2 kWh/100km

Stad - Winter 16.1 kWh/100km
Snelweg - Winter 24.2 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.3 kWh/100km
Stad - Zomer 10.4 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14.5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3474 mm
Breedte 1475 mm
Hoogte 1600 mm
Wielbasis 2550 mm
Massa Leeg 1100 kg
Baggageruimte 166 L
Baggageruimte Max 860 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 9 m
Carrosserie Hatchback
Segment A - Submini
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 41 /mnd
Netto (Schijf 4) € 50 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 39 /mnd
Netto (Schijf 4) € 50 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Peugeot iOn (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Peugeot iOn. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 7u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 4u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4u45m 19 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Peugeot iOn (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Peugeot iOn.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 40 kW † 30 kW † 21 min 180 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 40 kW † 30 kW † 21 min 180 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Peugeot iOn

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Peugeot iOn was leverbaar tussen januari 2011 en april 2016. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Peugeot iOn voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Peugeot iOn (2011) is een nieuw model bekend: Peugeot iOn (2016).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Peugeot iOn is €29,950. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Peugeot iOn is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Peugeot iOn is 47 kW (64 pk). Het maximale koppel is 180 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Peugeot iOn heeft een capaciteit van 16 kWh. Daarvan is 14,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 90 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 60 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 140 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 7 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 30 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 60 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Peugeot iOn is ongeveer 16.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Peugeot iOn stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen