Porsche Panamera S E-Hybrid

Plug-in Hybride - 21% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Porsche Panamera 4 E-HybridPorsche Panamera 4 E-Hybrid

Prijs vanaf € 107,600

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Augustus 2013
Leverbaar tot Augustus 2016

Leasen vanaf € 1,325 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 761 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 979 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 109-123 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,791 /mnd

Leasetarief € 1,600 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 168 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,755 /mnd

Leasetarief € 1,194 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 116 /mnd
Verzekering € 147 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 168 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,450 /mnd

Afschrijving excl. rente € 889 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 116 /mnd
Verzekering € 147 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 168 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 1,699 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,076 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 116 /mnd
Verzekering € 147 /mnd
Elektriciteit € 28 /mnd
Brandstof € 203 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5400 km / 14600 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €35,570. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 5400 km / 14600 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5400 km / 14600 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5400 km / 14600 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.5 sec
Topsnelheid 270 km/u
Actieradius Elektrisch 27 km
Actieradius Brandstof 810 km
Totaal Vermogen 306 kW (416 pk)
Totaal Koppel 590 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 9.4 kWh
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->27 km) 2u30m
Laadsnelheid 11 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.5 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 27 km
Verbruik Voertuig 27.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 36 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 20.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 3.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 71 g/km
Na Accu Leeg NEDC 7.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 178 g/km
Bereik NEDC 1059 km
Totaalbereik NEDC 1095 km
Tankinhoud 80 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 4.5 / 7.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 106 / 169 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 9.8 l/100km
» CO2 Uitstoot 230 g/km
Bereik Praktijk 810 km
Totaalbereik Praktijk 837 km
Motorinhoud 2,995 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 2095 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 335 L
Baggageruimte Max 1153 L
Lengte 5015 mm
Breedte 1931 mm
Hoogte 1418 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes S 500e Plug-InMercedes S 500e Plug-In €17,849 duurder 7 km minder actieradius 5% snellere acceleratie 26% meer stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Porsche Panamera S E-Hybrid (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Panamera S E-Hybrid. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4 uur 7 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u30m 11 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 11 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 11 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 11 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Porsche Panamera S E-Hybrid

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Porsche Panamera S E-Hybrid was leverbaar tussen augustus 2013 en augustus 2016. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Porsche Panamera S E-Hybrid voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Porsche Panamera S E-Hybrid (2013) is een nieuw model bekend: Porsche Panamera 4 E-Hybrid (2016).

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Panamera S E-Hybrid heeft een prijs vanaf €107,600. De auto heeft een bijtelling van 21%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €761 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €979 per maand.

De Porsche Panamera S E-Hybrid is te leasen vanaf ongeveer €1,325 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Panamera S E-Hybrid is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Porsche Panamera S E-Hybrid is 306 kW (416 pk). Het maximale koppel is 590 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 270 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Panamera S E-Hybrid heeft een capaciteit van 9,4 kWh. Daarvan is 7,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 27 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Porsche Panamera S E-Hybrid is ongeveer 27.8 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Porsche Panamera S E-Hybrid heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 810 kilometer, waarvan ongeveer 27 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 9.8 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 4.5 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 7.2 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Porsche Panamera S E-Hybrid hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 3.1 l/100km en een actieradius van 1,059 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Porsche Panamera S E-Hybrid geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Porsche Panamera S E-Hybrid dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 230 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 106 g/km bij een rit van 50 kilometer en 169 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 71 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen