Opel Ampera

Elektrisch met Extender - % Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 34,900

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Januari 2014
Leverbaar tot December 2015

Leasen vanaf € 500 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) € 0 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) € 0 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 34-38 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 592 /mnd

Leasetarief € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 33 /mnd
Brandstof € 59 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 619 /mnd

Leasetarief € 387 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 36 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 33 /mnd
Brandstof € 59 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Zakelijk - Kopen € 520 /mnd

Afschrijving excl. rente € 288 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 36 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 33 /mnd
Brandstof € 59 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Particulier - Kopen € 610 /mnd

Afschrijving excl. rente € 349 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 36 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 40 /mnd
Brandstof € 71 /mnd
Onderhoud € 58 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 12000 km / 8000 km. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,537. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 12000 km / 8000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 12000 km / 8000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 12000 km / 8000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u 9.0 sec
Topsnelheid 161 km/u
Actieradius Elektrisch 60 km
Actieradius Brandstof 519 km
Totaal Vermogen 111 kW (151 pk)
Totaal Koppel 370 Nm
Aandrijving Voor
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 16.0 kWh
Stekker Type 1
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->60km) 3u30m
Laadsnelheid 17 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 11.0 kWh
Snellaadstekker -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd (6->48km) -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

Actieradius NEDC 83 km
Verbruik NEDC 13.3 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC 1.5 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk 60 km
Verbruik Praktijk 18.3 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk 2.1 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Energieverbruik in de praktijk18.3 kWh/100km

Stad - Winter 0.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 0.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 0.0 kWh/100km
Stad - Zomer 0.0 kWh/100km
Snelweg - Zomer 0.0 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 0.0 kWh/100km

Brandstofverbruik

Na Accu Leeg NEDC 5.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 122 g/km
Gecombineerd NEDC 1.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 27 g/km
Bereik NEDC 675 km
Totaalbereik NEDC 758 km
Na Accu Leeg Praktijk 6.7 l/100km
» CO2 Uitstoot 157 g/km
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 0.0 / 2.7 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 63 g/km
Bereik Praktijk 519 km
Totaalbereik Praktijk 579 km

Maten en Gewichten

Gewicht 1,635 kg
Zitplaatsen 4 personen
Tankinhoud 35 l
Lengte 4,498 mm
Breedte 1,787 mm
Hoogte 1,439 mm
* = schatting. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Toyota Prius Plug-in HybridToyota Prius Plug-in Hybrid 3095 Euro duurder 20 km minder actieradius 31% langzamere acceleratie 5% minder stroomverbruik 15% minder brandstofverbruik
Kia Optima Plug-in HybridKia Optima Plug-in Hybrid 3095 Euro duurder 29 km minder actieradius 4% langzamere acceleratie 37% meer stroomverbruik 44% meer brandstofverbruik
Hyundai IONIQ Plug-inHyundai IONIQ Plug-in 2400 Euro goedkoper 18 km minder actieradius 18% langzamere acceleratie 7% minder stroomverbruik 22% meer brandstofverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Opel Ampera

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Opel Ampera. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 5u30m 11 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 3u30m 17 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 32A 7.4 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Opel Ampera. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
Niet mogelijk - - -

(Advertentie)

Alles over de Opel Ampera

Prijs, lease en bijtelling

De Opel Ampera heeft een prijs vanaf €34,900. De auto heeft een bijtelling van %, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €0 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €0 per maand.

De Opel Ampera is te leasen vanaf ongeveer 500 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Opel Ampera is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de Opel Ampera is 151 pk. Het maximale koppel is 370 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 161 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Opel Ampera heeft een capaciteit van 16.0 kWh. Daarvan is 11.0 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het laadvermogen is 3.7 kW AC. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 5 uur 30 minuten. Snelladen is niet mogelijk.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Opel Ampera is ongeveer 18.3 kWh per 100 kilometer in elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Bij het rijden in elektrische modus wordt door de auto geen CO2 uitgestoten.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Opel Ampera heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 519 kilometer, waarvan ongeveer 60 kilometer volledig elektrisch. Bij elektrisch rijden zal de benzinemotor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.7 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 2.7 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Opel Ampera hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.2 l/100km en een actieradius van 675 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Opel Ampera geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Opel Ampera dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 157 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 63 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 27 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen