Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Opel Ampera

Elektrisch met Extender

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend, klik hier voor vergelijkbare modellen
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 34 900

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Januari 2014
Leverbaar tot December 2015
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 86 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 106 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 37-42 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.0 sec
Topsnelheid 161 km/u
Actieradius Elektrisch 60 km
Actieradius Brandstof 510 km
Totaal Vermogen 111 kW (151 pk)
Totaal Koppel 370 Nm
Aandrijving Voor
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 16.0 kWh
Laadaansluiting Type 1
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->60 km) 3u30m
Laadsnelheid 17 km/u
Kosten Publiek Laden €6,04 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 11.0 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -
Kosten Snelladen -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 60 km
Verbruik Voertuig 18,3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 83 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13,3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 1,2 l/100km
» CO2 Uitstoot 27 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5,2 l/100km
» CO2 Uitstoot 122 g/km
Bereik NEDC 675 km
Totaalbereik NEDC 758 km
Tankinhoud 35 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 0 / 2,7 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 63 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 6,7 l/100km
» CO2 Uitstoot 157 g/km
Bereik Praktijk 510 km
Totaalbereik Praktijk 570 km
Motorinhoud 1398 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4498 mm
Breedte 1787 mm
Hoogte 1439 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Leeg 1635 kg
Baggageruimte 310 L
Baggageruimte Max 1005 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Liftback Sedan
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai IONIQ Plug-inHyundai IONIQ Plug-in €4,905 goedkoper 20 km minder actieradius 18% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik
Kia Optima Plug-in HybridKia Optima Plug-in Hybrid €6,575 duurder 30 km minder actieradius 4% langzamere acceleratie 42% meer stroomverbruik
Toyota Prius Plug-in HybridToyota Prius Plug-in Hybrid €3,095 duurder 20 km minder actieradius 31% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Opel Ampera (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Opel Ampera. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 5u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 3u30m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 17 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 17 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 17 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 17 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3u30m 17 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,03
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,29
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,04
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Opel Ampera

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Opel Ampera was leverbaar tussen januari 2014 en december 2015. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Opel Ampera voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Opel Ampera is €34 900. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Opel Ampera is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de Opel Ampera is 111 kW (151 pk). Het maximale koppel is 370 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 161 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Opel Ampera heeft een capaciteit van 16 kWh. Daarvan is 11 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 60 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 5 uur 45 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Opel Ampera is ongeveer 18,3 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Opel Ampera heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 510 kilometer, waarvan ongeveer 60 kilometer volledig elektrisch.Bij elektrisch rijden zal de ".strtolower($ICE_Fuel)."motor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.7 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 2.7 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Opel Ampera hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.2 l/100km en een actieradius van 675 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Opel Ampera geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Opel Ampera dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 157 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 63 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 27 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen