Nissan Leaf 24 kWh

Elektrische Auto

€ 31 590Prijs vanaf

22.0 kWh *Accu Bruikbaar

130 kmActieradius

16,9 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Nissan LeafNissan Leaf
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 31 590

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Juni 2013
Leverbaar tot Oktober 2017
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 42 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 53 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €30 740.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 95 - 200 km

Stad - Winter 130 km
Snelweg - Winter 95 km
Gecombineerd - Winter 110 km
Stad - Zomer 200 km
Snelweg - Zomer 120 km
Gecombineerd - Zomer 155 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.5 sec
Topsnelheid 144 km/u
Actieradius Elektrisch 130 km
Totaal Vermogen 80 kW (109 pk)
Totaal Koppel 254 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 24.0 kWh
Laadaansluiting Type 1
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen 3.3 kW AC
Laadtijd (0->130 km) 8 uur
Laadsnelheid 17 km/u
Kosten Publiek Laden €5,58 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 22.0 kWh
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 46 kW DC
Snellaadtijd (13->104 km) 27 min
Snellaadsnelheid 200 km/u
Kosten Snelladen €9,97 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 130 km
Verbruik Voertuig 16,9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 199 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 11,1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11 - 23,2 kWh/100km

Stad - Winter 16,9 kWh/100km
Snelweg - Winter 23,2 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 20 kWh/100km
Stad - Zomer 11 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18,3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14,2 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4445 mm
Breedte 1770 mm
Hoogte 1550 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1475 kg
Baggageruimte 370 L
Baggageruimte Max 680 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,4 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 43 /mnd
Netto (Schijf 4) € 53 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 41 /mnd
Netto (Schijf 4) € 53 /mnd

Op kenteken in 2017

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 42 /mnd
Netto (Schijf 4) € 53 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia Soul EVKia Soul EV €2,865 duurder 20 km meer actieradius 3% snellere acceleratie 7% meer stroomverbruik 5% sneller snelladen
Nissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWh €2,000 duurder 40 km meer actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 25% sneller snelladen
Hyundai IONIQ ElectricHyundai IONIQ Electric €2,405 duurder 65 km meer actieradius 14% snellere acceleratie 15% minder stroomverbruik 115% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Nissan Leaf 24 kWh (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf 24 kWh. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 3.3 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 11u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
Optionele 6.6kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 11u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 7 uur 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 4u30m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 4 uur 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 7 uur 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 4u30m 29 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 4 uur 33 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,72
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,04
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,58
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,76
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Nissan Leaf 24 kWh (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf 24 kWh.

Lees meer over het snelladen van de Nissan Leaf 24 kWh op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 46 kW † 36 kW † 27 min 200 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,91
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,97
Snelladen (hoog)
€0,69€11,66
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Nissan Leaf 24 kWh

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Nissan Leaf 24 kWh was leverbaar tussen juni 2013 en oktober 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Nissan Leaf 24 kWh voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Nissan Leaf 24 kWh (2013) is een nieuw model bekend: Nissan Leaf (2018).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Nissan Leaf 24 kWh is €31 590. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf 24 kWh is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf 24 kWh is 80 kW (109 pk). Het maximale koppel is 254 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf 24 kWh heeft een capaciteit van 24 kWh. Daarvan is 22 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 130 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 95 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 200 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.3 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 6.6 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 11 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 36 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 90 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf 24 kWh is ongeveer 16,9 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf 24 kWh stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.

Naar de Leaf op de website van Nissan.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Nissan Leaf, die leverbaar was van maart 2011 tot juni 2013. Het vorige model was €1000 duurder, had 5 km minder actieradius, 3% langzamere acceleratie en 4% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Nissan Leaf