Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Mitsubishi Outlander PHEV

Plug-in Hybride

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Mitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEV
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 41 990

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van September 2015
Leverbaar tot Januari 2017
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 314 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 44-50 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.0 sec
Topsnelheid 170 km/u
Actieradius Elektrisch 35 km
Actieradius Brandstof 570 km
Totaal Vermogen 149 kW (203 pk)
Totaal Koppel 300 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 12.0 kWh
Laadaansluiting Type 1
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->35 km) 3 uur
Laadsnelheid 12 km/u
Kosten Publiek Laden €8,48 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 9.0 kWh
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 22 kW DC
Snellaadtijd (4->28 km) 27 min
Snellaadsnelheid 54 km/u
Kosten Snelladen €15,16 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 35 km
Verbruik Voertuig 25,7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 52 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 17,3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 1,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 42 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5,5 l/100km
» CO2 Uitstoot 129 g/km
Bereik NEDC 812 km
Totaalbereik NEDC 864 km
Tankinhoud 45 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 2,3 / 5 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 54 / 117 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 7,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 183 g/km
Bereik Praktijk 570 km
Totaalbereik Praktijk 605 km
Motorinhoud 1998 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4695 mm
Breedte 1800 mm
Hoogte 1703 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Leeg 1820 kg
Baggageruimte 463 L
Baggageruimte Max 1613 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment L - Lower SUV
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mitsubishi Outlander PHEV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mitsubishi Outlander PHEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4u45m 7 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 3 uur 12 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 12 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 12 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 12 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 12 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 12 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€5,65
Publiek Laden (laag)
€0,18€4,63
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€8,48
Publiek Laden (hoog)
€0,40€10,28
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Mitsubishi Outlander PHEV (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mitsubishi Outlander PHEV.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 22 kW † 15 kW † 27 min 54 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 22 kW † 15 kW † 27 min 54 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€8,99
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€15,16
Snelladen (hoog)
€0,69€17,73
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Mitsubishi Outlander PHEV

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Mitsubishi Outlander PHEV was leverbaar tussen september 2015 en januari 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Mitsubishi Outlander PHEV voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Mitsubishi Outlander PHEV (2015) is een nieuw model bekend: Mitsubishi Outlander PHEV (2017).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Mitsubishi Outlander PHEV is €41 990. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mitsubishi Outlander PHEV is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Mitsubishi Outlander PHEV is 149 kW (203 pk). Het maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 170 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mitsubishi Outlander PHEV heeft een capaciteit van 12 kWh. Daarvan is 9 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 35 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 22 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 15 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 25 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mitsubishi Outlander PHEV is ongeveer 25,7 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Mitsubishi Outlander PHEV heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 570 kilometer, waarvan ongeveer 35 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 7.8 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 2.3 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 5.0 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Mitsubishi Outlander PHEV hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.8 l/100km en een actieradius van 812 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Mitsubishi Outlander PHEV geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Mitsubishi Outlander PHEV dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 183 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 54 g/km bij een rit van 50 kilometer en 117 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 42 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mitsubishi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Outlander PHEV op de officiële site van Mitsubishi.

Naar de Outlander PHEV op de website van Mitsubishi.