Mercedes GLE 500e Plug-In

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 93,879

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf April 2015
Leverbaar tot Oktober 2018

Leasen vanaf € 1,277 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 691 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 879 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 130-147 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €92,319.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Dit leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Zakelijk - Operational Lease € 1,609 /mnd

Leasetarief € 1,400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 22 /mnd
Brandstof € 187 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,627 /mnd

Leasetarief € 1,042 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 139 /mnd
Verzekering € 130 /mnd
Elektriciteit € 22 /mnd
Brandstof € 187 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,361 /mnd

Afschrijving excl. rente € 776 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 139 /mnd
Verzekering € 130 /mnd
Elektriciteit € 22 /mnd
Brandstof € 187 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 1,589 /mnd

Afschrijving excl. rente € 939 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 139 /mnd
Verzekering € 130 /mnd
Elektriciteit € 26 /mnd
Brandstof € 226 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 3000 km / 17000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €31,034. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 3000 km / 17000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 3000 km / 17000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 3000 km / 17000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 13 - 26 km

Stad - Winter 20 km
Snelweg - Winter 13 km
Gecombineerd - Winter 16 km
Stad - Zomer 26 km
Snelweg - Zomer 16 km
Gecombineerd - Zomer 20 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.3 sec
Topsnelheid 245 km/u
Actieradius Elektrisch 15 km
Actieradius Brandstof 840 km
Totaal Vermogen 325 kW (442 pk)
Totaal Koppel 650 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 8.8 kWh
Locatie Laadpoort Achterzijde - Rechts
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->15 km) 2u30m
Laadsnelheid 7 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.2 kWh
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 15 km
Verbruik Voertuig 48.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 5.4 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 30 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 24.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 27.7 - 55.4 kWh/100km

Stad - Winter 36.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 55.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 45.0 kWh/100km
Stad - Zomer 27.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 45.0 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 36.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 3.3 l/100km
» CO2 Uitstoot 78 g/km
Na Accu Leeg NEDC 7.3 l/100km
» CO2 Uitstoot 171 g/km
Bereik NEDC 1102 km
Totaalbereik NEDC 1132 km
Tankinhoud 80 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 4.7 / 7.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 110 / 167 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 9.4 l/100km
» CO2 Uitstoot 221 g/km
Bereik Praktijk 840 km
Totaalbereik Praktijk 855 km
Motorinhoud 2,996 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 2365 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 690 L
Baggageruimte Max 2010 L
Lengte 4819 mm
Breedte 1935 mm
Hoogte 1796 mm
Wielbasis 2915 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Audi Q7 E-TronAudi Q7 E-Tron €1,554 goedkoper 20 km meer actieradius 17% langzamere acceleratie 11% minder stroomverbruik
BMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40e €673 duurder 5 km meer actieradius 28% langzamere acceleratie 22% minder stroomverbruik
Volvo XC-90 T8 Twin-EngineVolvo XC-90 T8 Twin-Engine €13,884 goedkoper 5 km meer actieradius 9% langzamere acceleratie 17% minder stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes GLE 500e Plug-In (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes GLE 500e Plug-In. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 3u45m 4 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u30m 7 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 7 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 7 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u30m 7 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Mercedes GLE 500e Plug-In

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Mercedes GLE 500e Plug-In was leverbaar tussen april 2015 en oktober 2018. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Mercedes GLE 500e Plug-In voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes GLE 500e Plug-In heeft een prijs vanaf €93,879. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €691 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €879 per maand.

De Mercedes GLE 500e Plug-In is bij ActivLease te leasen vanaf €1,277 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes GLE 500e Plug-In is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Mercedes GLE 500e Plug-In is 325 kW (442 pk). Het maximale koppel is 650 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 245 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes GLE 500e Plug-In heeft een capaciteit van 8,8 kWh. Daarvan is 7,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 15 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 13 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 26 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 3 uur 45 minuten. Passende laadstations en laadkabels voor de Mercedes GLE 500e Plug-In zijn bij 4EV te verkrijgen.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mercedes GLE 500e Plug-In is ongeveer 48.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 5.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 55.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 27.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Mercedes GLE 500e Plug-In heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 840 kilometer, waarvan ongeveer 15 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 9.4 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 4.7 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 7.1 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Mercedes GLE 500e Plug-In hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 3.3 l/100km en een actieradius van 1,102 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Mercedes GLE 500e Plug-In geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Mercedes GLE 500e Plug-In dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 221 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 110 g/km bij een rit van 50 kilometer en 167 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 78 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de GLE 500e Plug-In op de officiële site van Mercedes.

Naar de GLE 500e Plug-In op de website van Mercedes.