Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Mercedes S 500e Plug-In

Plug-in Hybride

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend, klik hier voor vergelijkbare modellen
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 125,449

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Augustus 2014
Leverbaar tot Juni 2017
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 929 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 1,184 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 109-123 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €124,149.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 17 - 33 km

Stad - Winter 24 km
Snelweg - Winter 17 km
Gecombineerd - Winter 20 km
Stad - Zomer 33 km
Snelweg - Zomer 21 km
Gecombineerd - Zomer 26 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.2 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 20 km
Actieradius Brandstof 820 km
Totaal Vermogen 325 kW (442 pk)
Totaal Koppel 650 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 8.7 kWh
Locatie Laadpoort Achterzijde - Rechts
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->20 km) 2u15m
Laadsnelheid 9 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.0 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 20 km
Verbruik Voertuig 35.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 33 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 21.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 21,2 - 41.2 kWh/100km

Stad - Winter 29.2 kWh/100km
Snelweg - Winter 41.2 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 35.0 kWh/100km
Stad - Zomer 21.2 kWh/100km
Snelweg - Zomer 33.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 26.9 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2.8 l/100km
» CO2 Uitstoot 65 g/km
Na Accu Leeg NEDC 6.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 153 g/km
Bereik NEDC 1077 km
Totaalbereik NEDC 1110 km
Tankinhoud 70 L
Praktijk 25/50/100 km 0.1 / 4.3 / 6.4 l/100km
» CO2 Uitstoot 2 / 101 / 150 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 8.4 l/100km
» CO2 Uitstoot 197 g/km
Bereik Praktijk 820 km
Totaalbereik Praktijk 840 km
Motorinhoud 2,996 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 5246 mm
Breedte 1899 mm
Hoogte 1496 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Leeg 2115 kg
Baggageruimte 530 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Sedan
Segment F - Grote / Luxe Auto
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW 740eBMW 740e €24,601 goedkoper Zelfde actieradius 4% langzamere acceleratie 6% meer stroomverbruik
Porsche Panamera 4 E-HybridPorsche Panamera 4 E-Hybrid €7,849 goedkoper 15 km meer actieradius 12% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes S 500e Plug-In (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes S 500e Plug-In. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 3u45m 6 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u15m 9 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 9 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 9 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 9 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 9 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 9 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Mercedes S 500e Plug-In

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Mercedes S 500e Plug-In was leverbaar tussen augustus 2014 en juni 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Mercedes S 500e Plug-In voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Mercedes S 500e Plug-In is €125,449. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes S 500e Plug-In is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Mercedes S 500e Plug-In is 325 kW (442 pk). Het maximale koppel is 650 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes S 500e Plug-In heeft een capaciteit van 8,7 kWh. Daarvan is 7 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 20 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 17 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 33 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 3 uur 45 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mercedes S 500e Plug-In is ongeveer 35.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 41.2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 21.2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Mercedes S 500e Plug-In heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 820 kilometer, waarvan ongeveer 20 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 8.4 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.1 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 4.3 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 6.4 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Mercedes S 500e Plug-In hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.8 l/100km en een actieradius van 1,077 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Mercedes S 500e Plug-In geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Mercedes S 500e Plug-In dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 197 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 2 g/km bij een rit van 25 kilometer, 101 g/km bij een rit van 50 kilometer en 150 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 65 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de S 500e Plug-In op de officiële site van Mercedes.

Naar de S 500e Plug-In op de website van Mercedes.