Nissan Leaf

Elektrische Auto

€ 32,590Prijs vanaf

22.0 kWh *Accu Bruikbaar

125 kmActieradius

17.6 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Nissan Leaf 24 kWhNissan Leaf 24 kWh
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 32,590

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Maart 2011
Leverbaar tot Juni 2013
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) NVT
Netto Bijtelling (Schijf 4) NVT
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 85 - 190 km

Stad - Winter 125 km
Snelweg - Winter 85 km
Gecombineerd - Winter 105 km
Stad - Zomer 190 km
Snelweg - Zomer 110 km
Gecombineerd - Zomer 145 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.9 sec
Topsnelheid 144 km/u
Actieradius Elektrisch 125 km
Totaal Vermogen 80 kW (109 pk)
Totaal Koppel 280 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 24.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 1
Laadvermogen 3.3 kW AC
Laadtijd (0->125 km) 8 uur
Laadsnelheid 16 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 22.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Snellaadvermogen (max) 46 kW DC
Snellaadtijd (13->100 km) 27 min
Snellaadsnelheid 190 km/u

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 125 km
Verbruik Voertuig 17.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 175 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 12.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11,6 - 25.9 kWh/100km

Stad - Winter 17.6 kWh/100km
Snelweg - Winter 25.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 21.0 kWh/100km
Stad - Zomer 11.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer 20.0 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 15.2 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4445 mm
Breedte 1770 mm
Hoogte 1550 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1521 kg
Baggageruimte 330 L
Baggageruimte Max 680 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,4 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Nissan Leaf (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 11u15m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x14A 3.3 kW † 8 uur 16 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Nissan Leaf (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 46 kW † 36 kW † 27 min 190 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 46 kW † 36 kW † 27 min 190 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Nissan Leaf

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Nissan Leaf was leverbaar tussen maart 2011 en juni 2013. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Nissan Leaf voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Nissan Leaf (2011) is een nieuw model bekend: Nissan Leaf 24 kWh (2013).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Nissan Leaf is €32,590. Dit voertuig was meer dan 5 jaar geleden voor het laatst te koop. Gegevens over de bijtelling die geldt voor het privégebruik van een auto van de zaak zijn daarmee niet langer van toepassing.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf is 80 kW (109 pk). Het maximale koppel is 280 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 144 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf heeft een capaciteit van 24 kWh. Daarvan is 22 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 125 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 85 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 190 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.3 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 11 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 36 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 85 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf is ongeveer 17.6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen