BMW X5 xDrive40e

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 94,552

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Maart 2015
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,175 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 696 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 886 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 116-131 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €92,983.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,592 /mnd

Leasetarief € 1,400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 169 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,604 /mnd

Leasetarief € 1,050 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 131 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 169 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,335 /mnd

Afschrijving excl. rente € 781 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 131 /mnd
Elektriciteit € 23 /mnd
Brandstof € 169 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 1,563 /mnd

Afschrijving excl. rente € 946 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 124 /mnd
Verzekering € 131 /mnd
Elektriciteit € 28 /mnd
Brandstof € 205 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €31,257. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 14 - 29 km

Stad - Winter 22 km
Snelweg - Winter 14 km
Gecombineerd - Winter 18 km
Stad - Zomer 29 km
Snelweg - Zomer 17 km
Gecombineerd - Zomer 22 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.8 sec
Topsnelheid 210 km/u
Actieradius Elektrisch 20 km
Actieradius Brandstof 880 km
Totaal Vermogen 230 kW (313 pk)
Totaal Koppel 450 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 9.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->20 km) 2u15m
Laadsnelheid 10 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 7.5 kWh
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 20 km
Verbruik Voertuig 37.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 4.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 31 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 24.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 25.9 - 53.6 kWh/100km

Stad - Winter 34.1 kWh/100km
Snelweg - Winter 53.6 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 41.7 kWh/100km
Stad - Zomer 25.9 kWh/100km
Snelweg - Zomer 44.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 34.1 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 3.3 l/100km
» CO2 Uitstoot 77 g/km
Na Accu Leeg NEDC 7.4 l/100km
» CO2 Uitstoot 174 g/km
Bereik NEDC 1150 km
Totaalbereik NEDC 1181 km
Tankinhoud 85 L
Praktijk 25/50/100 km 1.9 / 5.8 / 7.7 l/100km
» CO2 Uitstoot 45 / 136 / 181 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 9.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 225 g/km
Bereik Praktijk 880 km
Totaalbereik Praktijk 900 km
Motorinhoud 1,997 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 2205 kg
Zitplaatsen 7 personen
Baggageruimte 500 L
Baggageruimte Max 1720 L
Lengte 4886 mm
Breedte 1938 mm
Hoogte 1762 mm
Wielbasis 2933 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Audi Q7 E-TronAudi Q7 E-Tron €2,227 goedkoper 15 km meer actieradius 9% snellere acceleratie 14% meer stroomverbruik
Mercedes GLE 500e Plug-InMercedes GLE 500e Plug-In €673 goedkoper 5 km minder actieradius 22% snellere acceleratie 28% meer stroomverbruik
Volvo XC-90 T8 Twin-EngineVolvo XC-90 T8 Twin-Engine €14,557 goedkoper Zelfde actieradius 15% snellere acceleratie 7% meer stroomverbruik
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW X5 xDrive40e (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW X5 xDrive40e. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 3u15m 6 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u15m 10 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 10 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 10 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u15m 10 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de BMW X5 xDrive40e

Prijs, lease en bijtelling

De BMW X5 xDrive40e heeft een prijs vanaf €94,552. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €696 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €886 per maand.

De BMW X5 xDrive40e is te leasen vanaf ongeveer €1,175 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW X5 xDrive40e is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de BMW X5 xDrive40e is 230 kW (313 pk). Het maximale koppel is 450 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 210 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW X5 xDrive40e heeft een capaciteit van 9 kWh. Daarvan is 7,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 20 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 14 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 29 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 3 uur 15 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW X5 xDrive40e is ongeveer 37.5 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 4.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 53.6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 25.9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW X5 xDrive40e heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 880 kilometer, waarvan ongeveer 20 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 9.6 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 1.9 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 5.8 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 7.7 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW X5 xDrive40e hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 3.3 l/100km en een actieradius van 1,150 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW X5 xDrive40e geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW X5 xDrive40e dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 225 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 45 g/km bij een rit van 25 kilometer, 136 g/km bij een rit van 50 kilometer en 181 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 77 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de X5 op de officiële site van BMW.

Naar de X5 op de website van BMW.