BMW i8

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 149,000

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf Januari 2015
Leverbaar tot Maart 2018

Leasen vanaf € 2,200 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 1,116 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 1,419 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 33-38 /mnd
Dit is een conceptmodel: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 2,336 /mnd

Leasetarief € 2,200 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 16 /mnd
Brandstof € 120 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 2,131 /mnd

Leasetarief € 1,654 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 35 /mnd
Verzekering € 199 /mnd
Elektriciteit € 16 /mnd
Brandstof € 120 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,708 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,231 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 35 /mnd
Verzekering € 199 /mnd
Elektriciteit € 16 /mnd
Brandstof € 120 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 2,017 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,490 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 35 /mnd
Verzekering € 199 /mnd
Elektriciteit € 19 /mnd
Brandstof € 145 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €49,256. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 4000 km / 16000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 17 - 36 km

Stad - Winter 25 km
Snelweg - Winter 17 km
Gecombineerd - Winter 21 km
Stad - Zomer 36 km
Snelweg - Zomer 22 km
Gecombineerd - Zomer 28 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.4 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 20 km
Actieradius Brandstof 620 km
Totaal Vermogen 266 kW (362 pk)
Totaal Koppel 570 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 7.1 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->20 km) 1u45m
Laadsnelheid 12 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 5.3 kWh
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 20 km
Verbruik Voertuig 26.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.0 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 37 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 14.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 14.7 - 31.2 kWh/100km

Stad - Winter 21.2 kWh/100km
Snelweg - Winter 31.2 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 25.2 kWh/100km
Stad - Zomer 14.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 24.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 18.9 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 49 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 122 g/km
Bereik NEDC 806 km
Totaalbereik NEDC 843 km
Tankinhoud 42 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 4.1 / 5.4 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 96 / 127 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 6.8 l/100km
» CO2 Uitstoot 160 g/km
Bereik Praktijk 620 km
Totaalbereik Praktijk 640 km
Motorinhoud 1,499 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1460 kg
Zitplaatsen 2 personen
Baggageruimte 154 L
Baggageruimte Max 154 L
Lengte 4689 mm
Breedte 1942 mm
Hoogte 1293 mm
Wielbasis Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW i8 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i8. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 2u45m 7 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 1u45m 12 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 1u45m 12 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 1u45m 12 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 1u45m 12 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de BMW i8

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i8 was leverbaar tussen januari 2015 en maart 2018. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i8 voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i8 heeft een prijs vanaf €149,000. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €1,116 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1,419 per maand.

De BMW i8 is te leasen vanaf ongeveer €2,200 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i8 is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de BMW i8 is 266 kW (362 pk). Het maximale koppel is 570 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i8 heeft een capaciteit van 7,1 kWh. Daarvan is 5,3 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 20 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 17 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 36 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 1 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 2 uur 45 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i8 is ongeveer 26.5 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 31.2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i8 heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 620 kilometer, waarvan ongeveer 20 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.8 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 4.1 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 5.4 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i8 hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.1 l/100km en een actieradius van 806 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i8 geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i8 dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 160 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 96 g/km bij een rit van 50 kilometer en 127 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 49 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i8 op de officiële site van BMW.

Naar de i8 op de website van BMW.