BMW i3 60 Ah

Elektrische Auto

€ 35,500Prijs vanaf

18.8 kWhAccu Bruikbaar

130 kmActieradius

14.5 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
BMW i3 94 AhBMW i3 94 Ah
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 35,500

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van September 2013
Leverbaar tot Februari 2017
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 48 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 62 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.2 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 130 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 21.6 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->130 km) † 3 uur
Laadsnelheid † 43 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 18.8 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen (max) 47 kW DC
Snellaadtijd (13->104 km) 20 min
Snellaadsnelheid 270 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 6 uur en een laadsnelheid van 22 km/u.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 130 km
Verbruik Voertuig 14.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 190 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 9.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3999 mm
Breedte 1775 mm
Hoogte 1578 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Leeg 1205 kg
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 50 /mnd
Netto (Schijf 4) € 62 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 48 /mnd
Netto (Schijf 4) € 62 /mnd

Op kenteken in 2017

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 48 /mnd
Netto (Schijf 4) € 62 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Nissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWh €1,910 goedkoper 40 km meer actieradius 60% langzamere acceleratie 14% meer stroomverbruik 7% langzamer snelladen
BMW i3 94 AhBMW i3 94 Ah €2,727 duurder 40 km meer actieradius Zelfde acceleratie 10% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf €5,505 duurder 60 km meer actieradius 33% langzamere acceleratie 16% meer stroomverbruik 19% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 60 Ah (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 60 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 9u45m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 6 uur 22 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 4 uur 33 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 3 uur 43 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6 uur 22 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 4 uur 33 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 3 uur 43 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 60 Ah (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 60 Ah.

Lees meer over het snelladen van de BMW i3 60 Ah op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 47 kW † 41 kW † 20 min 270 km/u
CCS (175 kW DC) 47 kW † 41 kW † 20 min 270 km/u
CCS (350 kW DC) 47 kW † 41 kW † 20 min 270 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 60 Ah

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3 60 Ah was leverbaar tussen september 2013 en februari 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3 60 Ah voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de BMW i3 60 Ah (2013) is een nieuw model bekend: BMW i3 94 Ah (2016).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de BMW i3 60 Ah is €35,500. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 60 Ah is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 60 Ah is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 60 Ah heeft een capaciteit van 21,6 kWh. Daarvan is 18,8 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 130 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 6 uur en een laadsnelheid van 22 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 9 uur 45 minuten.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 47 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 41 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 90 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 60 Ah is ongeveer 14.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3 60 Ah stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.