BMW i3 60 Ah

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,500Prijs vanaf

18.8 kWhAccu Bruikbaar

130 kmActieradius

14.5 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:

Prijs vanaf € 35,500

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf September 2013
Leverbaar tot Februari 2017

Leasen vanaf € 525 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) € 48 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) € 62 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 569 /mnd

Leasetarief € 525 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 539 /mnd

Leasetarief € 394 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 57 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen € 438 /mnd

Afschrijving excl. rente € 293 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 57 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen € 518 /mnd

Afschrijving excl. rente € 355 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 57 /mnd
Elektriciteit € 53 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,736. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u 7.2 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 130 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 21.6 kWh
Stekker Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->130km) 6 uur
Laadsnelheid 22 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 18.8 kWh
Snellaadstekker CCS
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (13->104km) 16 min
Snellaadsnelheid 346 km/u

Energieverbruik

Actieradius NEDC 190 km
Verbruik NEDC 9.9 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC 1.1 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk 130 km
Verbruik Praktijk 14.5 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk 1.6 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Energieverbruik in de praktijk14.5 kWh/100km

Stad - Winter 0.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 0.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 0.0 kWh/100km
Stad - Zomer 0.0 kWh/100km
Snelweg - Zomer 0.0 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 0.0 kWh/100km

Maten en Gewichten

Gewicht 1,205 kg
Zitplaatsen 4 personen
Tankinhoud -
Lengte 3,999 mm
Breedte 1,775 mm
Hoogte 1,578 mm
* = schatting. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf 3470 Euro duurder 70 km meer actieradius 33% langzamere acceleratie 10% meer stroomverbruik 28% langzamer snelladen
Nissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWh 1910 Euro goedkoper 40 km meer actieradius 60% langzamere acceleratie 14% meer stroomverbruik 12% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 60 Ah

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 60 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 9u30m 14 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 6 uur 22 km/u
Oplaadpaal 1-fase * 230V / 32A 7.4 kW 3 uur 44 km/u
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

* = Optioneel

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 60 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
CCS * 50 kW DC 16 m 346 km/u

* = Optioneel

(Advertentie)

Alles over de BMW i3 60 Ah

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 60 Ah heeft een prijs vanaf €35,500. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €48 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €62 per maand.

De BMW i3 60 Ah is te leasen vanaf ongeveer 525 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 60 Ah is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 60 Ah is 170 pk. Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 60 Ah heeft een capaciteit van 21.6 kWh. Daarvan is 18.8 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het laadvermogen is 3.7 kW AC. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een laadvermogen van 7.4 kW AC beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 9 uur 30 minuten. Snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW DC en de accu laadt daarmee in ongeveer 16 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 91 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 60 Ah is ongeveer 14.5 kWh per 100 kilometer. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3 60 Ah stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.