Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

BMW i3 60 Ah REx

Elektrisch met Extender

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend, klik hier voor vergelijkbare modellen
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 39,990

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van September 2013
Leverbaar tot Februari 2017
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 299 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 381 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 26-30 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.9 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 120 km
Actieradius Brandstof 140 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 21.6 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->120 km) † 3 uur
Laadsnelheid † 40 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 18.8 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen (max) 47 kW DC
Snellaadtijd (12->96 km) 20 min
Snellaadsnelheid 250 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 6 uur en een laadsnelheid van 20 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 120 km
Verbruik Voertuig 15.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 170 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 11.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 0,6 l/100km
» CO2 Uitstoot 13 g/km
Na Accu Leeg NEDC 4,7 l/100km
» CO2 Uitstoot 110 g/km
Bereik NEDC 192 km
Totaalbereik NEDC 362 km
Tankinhoud 9 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 0 / 0 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 0 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 6,1 l/100km
» CO2 Uitstoot 143 g/km
Bereik Praktijk 140 km
Totaalbereik Praktijk 260 km
Motorinhoud 647 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 3999 mm
Breedte 1775 mm
Hoogte 1578 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Leeg 1340 kg
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2015

Bijtelling 7%
7% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 98 /mnd
Netto (Schijf 4) € 121 /mnd

Op kenteken in 2016

Bijtelling 15%
15% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 202 /mnd
Netto (Schijf 4) € 260 /mnd

Op kenteken in 2017

Bijtelling 22%
22% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 299 /mnd
Netto (Schijf 4) € 381 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW i3 60 AhBMW i3 60 Ah €4,490 goedkoper 10 km meer actieradius 9% snellere acceleratie 8% minder stroomverbruik 8% sneller snelladen
BMW i3 94 Ah RExBMW i3 94 Ah REx €2,746 duurder 50 km meer actieradius 3% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 8% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 60 Ah REx (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 60 Ah REx. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 9u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 6 uur 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 4 uur 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 3 uur 40 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 6 uur 20 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 4 uur 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 3 uur 40 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 60 Ah REx (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 60 Ah REx.

Lees meer over het snelladen van de BMW i3 60 Ah REx op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 47 kW † 41 kW † 20 min 250 km/u
CCS (175 kW DC) 47 kW † 41 kW † 20 min 250 km/u
CCS (350 kW DC) 47 kW † 41 kW † 20 min 250 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 60 Ah REx

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3 60 Ah REx was leverbaar tussen september 2013 en februari 2017. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3 60 Ah REx voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de BMW i3 60 Ah REx is €39,990. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 60 Ah REx is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de BMW i3 60 Ah REx is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 60 Ah REx heeft een capaciteit van 21,6 kWh. Daarvan is 18,8 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 120 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 6 uur en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 9 uur 45 minuten.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 47 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 41 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 80 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 60 Ah REx is ongeveer 15.7 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i3 60 Ah REx heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 140 kilometer, waarvan ongeveer 120 kilometer volledig elektrisch.Bij elektrisch rijden zal de ".strtolower($ICE_Fuel)."motor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.1 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 0.0 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i3 60 Ah REx hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 0.6 l/100km en een actieradius van 192 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i3 60 Ah REx geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i3 60 Ah REx dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 143 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 0 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 13 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.