BMW i3 60 Ah REx

Elektrisch met Extender - 22% Bijtelling

Let op: de bijtelling voor dit voertuig is in 2017 omhoog gegaan!

Vanaf 1 januari 2017 geldt een bijtelling van 22% voor alle voertuigen die niet volledig elektrisch zijn.
Kijk op ons blog voor meer informatie over de bijtelling.

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 39,990

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf September 2013
Leverbaar tot Februari 2017

Leasen vanaf € 600 /mnd

Netto Bijtelling (40.8% IB) € 299 /mnd
Netto Bijtelling (52% IB) € 381 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 23-26 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 652 /mnd

Leasetarief € 600 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 7 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 637 /mnd

Leasetarief € 444 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 24 /mnd
Verzekering € 62 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 7 /mnd
Onderhoud € 55 /mnd

Zakelijk - Kopen € 523 /mnd

Afschrijving excl. rente € 330 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 24 /mnd
Verzekering € 62 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 7 /mnd
Onderhoud € 55 /mnd

Particulier - Kopen € 616 /mnd

Afschrijving excl. rente € 400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 24 /mnd
Verzekering € 62 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 8 /mnd
Onderhoud € 67 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €13,220. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.22 per kWh. Brandstof op basis van €1.60 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertentie)

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u 7.9 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 120 km
Actieradius Brandstof 148 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 21.6 kWh
Stekker Type 2
Laadvermogen -
Laadtijd (0->120km) -
Laadsnelheid 0 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 18.8 kWh
Snellaadstekker CCS
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (12->96km) 16 min
Snellaadsnelheid 319 km/u

Energieverbruik

Actieradius NEDC 170 km
Verbruik NEDC 11.1 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC 1.2 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk 120 km
Verbruik Praktijk 15.7 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk 1.8 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km

Brandstofverbruik

Na Accu Leeg NEDC 4.7 l/100km
» CO2 Uitstoot 110 g/km
Gecombineerd NEDC 0.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 13 g/km
Bereik NEDC 192 km
Totaalbereik NEDC 362 km
Na Accu Leeg Praktijk 6.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 143 g/km
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 0.0 / 0.0 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 0 g/km
Bereik Praktijk 148 km
Totaalbereik Praktijk 268 km

Maten en Gewichten

Gewicht 1,340 kg
Zitplaatsen 4 personen
Tankinhoud 9 l
Lengte 3,999 mm
Breedte 1,775 mm
Hoogte 1,578 mm
* = schatting. Energieverbruik op basis van gematigde rijstijl in gematigd klimaat. Brandstofverbruik op basis van gematigde rijstijl. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW i3 60 Ah REx

Opladen 0 -> 100%

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 60 Ah REx. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Aansluiting V / A Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact 230V / 10A 2.3 kW 9u30m 13 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 16A 3.7 kW 6 uur 20 km/u
Oplaadpaal 1-fase 230V / 32A 7.4 kW 3 uur 41 km/u
Oplaadpaal 3-fase 230V / 16A 11 kW - -
Oplaadpaal 3-fase 230V / 32A 22 kW - -

* = Optioneel

Snelladen 10 -> 80%

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 60 Ah REx. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

Lees hier meer over het snelladen van een elektrische auto.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Aansluiting Vermogen Tijd Snelheid
CCS * 50 kW DC 16 m 319 km/u

* = Optioneel

(Advertentie)

Alles over de BMW i3 60 Ah REx

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 60 Ah REx heeft een prijs vanaf €39,990. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €299 per maand bij een belastbaar jaarinkomen lager dan €66.422. Bij een hoger jaarinkomen is de netto bijtelling vanaf €381 per maand.

De BMW i3 60 Ah REx is te leasen vanaf ongeveer 600 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 60 Ah REx is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de BMW i3 60 Ah REx is 170 pk. Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 60 Ah REx heeft een capaciteit van 21.6 kWh. Daarvan is 18.8 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het laadvermogen is -. Hiermee is de accu in ongeveer - vanaf leeg weer helemaal opgeladen.

Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 9 uur 30 minuten. Snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW DC en de accu laadt daarmee in ongeveer 16 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 84 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 60 Ah REx is ongeveer 15.7 kWh per 100 kilometer in elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Bij het rijden in elektrische modus wordt door de auto geen CO2 uitgestoten.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i3 60 Ah REx heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 148 kilometer, waarvan ongeveer 120 kilometer volledig elektrisch. Bij elektrisch rijden zal de benzinemotor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 6.1 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 0.0 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i3 60 Ah REx hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 0.6 l/100km en een actieradius van 192 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i3 60 Ah REx geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i3 60 Ah REx dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 143 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 0 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 13 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.